Wat is het verschil tussen een pakje aardappelpuree en aardappelpuree voor ovenschotels?

Normaal gesproken maak ik de puree gewoon zelf, van verse aardappelen, maar onlangs had ik even wat minder tijd en liep ik naar de winkel voor een pakje aardappelpuree.

Tot mijn verbazing trof ik meerdere soorten aan: Aardappelpuree voor ovenschotels, gewone aardappelpuree en aardappelpuree voor stamppotten (gruwel, die MOET je echt zelf maken van aardappelen).

Wat is het verschil tussen deze puree-pakjes?
Kun je die voor de ovenschotel niet gebruiken om gewoon een schaaltje puree op tafel te zetten en die normale niet voor ovenschotels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
23.5K

Het beste antwoord

Het is gewoon een truc van marketing. Een gewone aardappel is tien keer goedkoper dan iets uit een pakje. Door het een mooie naam te geven en in een pakje te doen met een beetje smaakmaker ( vooral veel zout en, vaak monosodiumglutamaat oftewel vetsin), is de winstmarge lekker hoog.
Er is dus amper verschil tussen puree A en ovenschotelspul B. De prijs kan anders zijn, de basis blijft aardappel met zout en de kruiderij is ietsje anders. Kijk ook eens op de etiketten, die geven heel veel informatie. De kleine lettertjes dus. Elk etiket is opgebouwd als volgt: eerst komt wat er het meest in zit, meestal water, dan aardappel ( vaak staat er dan aardappelzetmeel genoemd) . Aan het einde van de opsomming staan de kleinste toevoegingen. Eerst zout, daarna waarschijnlijk "smaakstoffen". Neem maar weer gewoon de aardappel en de aardappelknijper! Stuk goedkoper, helemaal vers en het gezondst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie hieronder:

MAGGI Aardappelpuree à la minute Naturel is een romige aardappelpuree, bereid uit 100% kwaliteitsaardappelen, die je in een handomdraai kunt bereiden. De teelt van de aardappelen wordt zorgvuldig gecontroleerd om de beste aardappelen te verkrijgen. Bij Aardappelpuree à la minute Naturel hoef je geen boter of melk toe te voegen.

MAGGI Aardappelpuree voor Ovenschotel is een heerlijke puree, die speciaal ontwikkeld is voor bereiding in de oven. De puree is extra luchtig en bevat eigeel voor een goudbruin korstje op de ovenschotel.

MAGGI Aardappelpuree à la minute voor Stamppot is speciaal ontwikkeld voor bereiding door de stamppot. De puree is extra grof, waardoor de aardappel in de stamppot zijn natuurlijke stevigheid en smaak behoudt.

MAGGI Aardappelpuree à la minute met Kaas is een romige aardappelpuree met heerlijke kaassmaak, die je in een handomdraai kan bereiden. Bij Aardappelpuree à la minute met Kaas hoef je geen boter of melk toe te voegen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Dus ja je kunt elke aardappelpuree op tafel zetten als je dat wil, dat moet je helemaal zelf weten maar er zit dus wel degelijk verschil in al die soorten, er zijn er nog meer: http://www.maggi.nl/Producten/MAGGI-Aardappelpuree-%C3%A0-la-minute-Naturel_14_83.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LGA dus jij wil beweren dat er geen verschil zit tussen die pakjes want DAT was de vraag? Er zit dus wel degelijk verschil in, de ovensoort bevat eigeel voor een mooi korstje, bij die met kaas hoeft geen boter of melk, de stamppotversie is extra grof (vraagsteller vroeg zich al af of je dat niet beter zelf kunt klaarmaken maar daar is ook aan gedacht) en zo heb je ook nog een natriumarme versie. DAT zijn de verschillen en dat is dus het antwoord. Het gaat er totaal niet om dat een 'gewone huisvrouw' dat zelf niet voor elkaar krijgt want je gaat je toch ook niet afvragen waarom er kant en klare pizzabodems bestaan of croissantdeeg in een blikje? Er is blijkbaar behoefte aan en nee niet van een Urker huisvrouw inderdaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauwe kul!
Het is pure marketing of in nog begrijpelijk Nederlands: GELD!
Als er één soort is, wordt er kennelijk minder verkocht, dus worden er ...talloze... varianten verzonnen door Marketing/Reclame-bureau X wat de verkoopcijfers zal doen opkrikken...
Verder is het BULL SHIT! pure onzin - het zijn reclame kreten, meer niet!
Wat jij doet Pelle, is de reclame-teksten geduldig voorlezen als ware je in dienst van het bedrijf: marketing dus.
Het is aan de consument om door de reclame-kreten/ -verzinzels heen te prikken en niet in die "verkooptrucs" te vallen... en er voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LGA: (geheimpje: ik ben een vrouw - op mijn profiel is dat te lezen!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LGA: :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, jullie halen echt verschrikkelijk dingen door elkaar... natuurlijk is het pure marketing en gericht op de verkoop (al die soorten rijst wel eens gezien?) maar de vraag was: Wat is het verschil tussen een pakje aardappelpuree en aardappelpuree voor ovenschotels? Daarvoor moet je toch echt op de verpakking kijken, dus daarvoor moet je toch echt de fabrikant citeren. Je kunt daar geen antwoord op verzinnen maar jullie hebben echt moeite om die twee dingen uit elkaar te houden. Als iemand vraagt wat het verschil is tussen gewone rijst, zilvervliesrijst en basmatirijst geef je toch ook een antwoord en ga je niet moord en brand schreeuwen dat het gewoon allemaal rijst is en dat de huisvrouw dat ook zelf kan maken?
Het enige verschil is dat je voor de puree voor ovenschotels wat minder vloeistof moet toevoegen. Hierdoor wordt de puree iets minder slap (dun) wat voor een ovenschotel natuurlijk wél lekkerder is.
Hierdoor blijft de pureelaag compacter en is goed met kaas te bestrooien. De kaas blijft er dan meer opliggen en vormt sneller een korstje.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord: marketing!
amc
11 jaar geleden
Precies jodokus!
Het wordt de consument zo makkelijker gemaakt . De inhoud van de ingrediënten is vrijwel hetzelfde, alleen de hoeveelheden aan toe te voegen vloeistof worden verschillend of er zijn andere smaakstofjes aan toegevoegd zoals 'aardappelpuree met crème fraîche'. De basis is echter altijd gedroogde aardappelvlokken. Aangevuld met gehard plantenvet, olie, verdikkingsmiddel,stabilisatoren, emulgatoren, melkeiwitten, suiker, aroma, antioxydant en glucosestroop.
Voor een puree voor ovenschotels zal er alleen wat meer verdikkingsmiddel inzitten dan voor gewone puree die je als bijlage gebruikt. net als die voor stamppot. Zo is voor ieder pakje weer iets anders toegevoegd of weggelaten. De basis is echter hetzelfde.
Gewoon marketing, de aardappelpuree voor overschotels is vast duurder dan het andere pakje, nietwaar?! Wellicht inderdaad een klein verschil voor een krakantere korst maar beiden zullen geschikt zijn voor een ovenschotel. Zelf maken blijft natuurlijk wel het lekkerste.