Kun je het recept van iets afleiden van de ingrediëntenlijst en hoe?

Stel: ik wil heel graag koekjes bakken zoals dat ene koekje in de winkel. Kan ik dat dan bereiken en de hoeveelheden en de ingrediënten van de ingrediëntenlijst afleiden? Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Antwoorden (1)

Aan hand van alleen de ingrediënten zal je dit niet lukken. Vooral bij bakken is het belang van de juiste hoeveelheid erg belangrijk. Een professionele bakker zal ook uitgaan van een grote hoeveelheid en heel andere hoeveelheden gebruiken dan een thuisbakker die het alleen voor een paar mensen bakt. Ook zal je geen bakker vinden die zijn/haar recepten prijsgeeft, waardoor de mensen juist bij deze bakker kopen. Anders zouden de mensen deze producten wel zelf bakken toch?

Dit geldt ook voor bakkerijproducten die in de supermarkt verkocht worden. De fabrikanten zijn echter wel verplicht door de (Europese) regelgeving de ingrediënten op de verpakking aan te geven. Het is namelijk ook zo dat professionele bakkers veel gebruik maken van E nummers die het product verbeteren/ langer houdbaar maken/ meer smaak geven of (chemische) toevoegingen die een duurder natuurproduct vervangen zoals vanillesmaakjes etc.of melkpoeder i.p.v. melk en zo zijn er meer toevoegingen.
Deze toevoegingen geven óók al een ander smaakje/structuur aan gebak dan iets zonder deze stoffen zoals een thuisbakker doet die zelf bakt.

Koop je dus in een winkel iets wat je erg lekker vindt, dan kan je alleen door uittesten proberen de smaak/structuur van het product te benaderen, aan de hand van de opgegeven ingrediënten die je wel zelf in een winkel kunt kopen.

Er zijn uiteraard overal recepten te vinden van de 'bekende 'koekjes' zoals sprits, Jan Hagel enz. maar de specifieke smaak van het koekje dat jouw winkel juist heeft en jij net zo lekker vindt, zal erg moeilijk , zo mogelijk nooit te ontdekken zijn.
amc
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+het geheim van de smid, in dit geval van de ambachtelijke koekenbakker
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ingrediënten moeten vermeld worden bij fabriekskoekjes. Als consument kun je dan zien welke waren dit zijn. Stel je bent allergisch voor melkproducten, je bent veganist enz. Dan kun je zien of de koekjes geschikt zijn voor jou. Deze ingrediënten zijn inderdaad niet vermeld om ze na te maken.