Wat is de beste manier om vis te leren eten?

Ik weet dat vis erg gezond is en ik zou graag 1x vis in mijn weekmenu terugvinden. Omdat er bij ons thuis vroeger nooit vis werd gegeten heb ik het nooit leren eten. Dus ik vraag me vooral af hoe ik dit het beste kan doen betreft:
- soort vis
- soort bereiding
- kruiden tips om smaak te verbloemen
- bijgerechten bij de vis.

Alvast hartelijk bedankt!

Toegevoegd na 22 minuten:
De standaard visstick en kibbeling lust ik wel! Het gaat mij om een simpel visje in de pan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor jou als vis-in-de dop- eter: hier een recept wat de nietvis- liefhebber enorm respect doet krijgen voor dit prachtige wezen van het water. We hebben heerlijk gegeten, zelfs mijn man die eigenlijk niet zo dol is op vis vond het zalig! Romige pangasiusfilet Ingrediënten voor 2 personen Twee pangasiusfilets (visboer) 1 kleine rode ui of sjalot 1 teentje knoflook 3 eetlepels creme fraiche 1/2 theelepel grove mosterd wat geraspte kaas peper naar smaak Hulpmiddelen: Bakpapier op de bakplaat van oven leggen. Voorbereiding: Leg de filets op een met bakpapier beklede ovenplaat. Maak de topping van de creme fraiche, mosterd en peper. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de ui of sjalot in ringen, tjop het knoflookteentje in plakjes. Bereidingswijze: Souteer de ui met wat boter in een koekpan. Daarna de knoflook erbij doen, en het geheel eventjes zachtjes bakken. Als de ui licht gekleurd is doe je de creme fraichetopping erbij, mengen met de ui en knoflook en verwarm dit een half minuutje mee. Daarna uit pan scheppen en mooi over de filets verdelen. Maak het af met wat geraspte kaas (bescheiden hoeveelheid) en grof gemalen zwarte peper. Schuif de bakplaat met de filets in het midden van de oven. Na ongeveer 25 minuten kun je smullen! Serveertips: Lekker met pasta, rijst en groene bladgroentes Dit recept past Tilapiafilet ook als een verrukkelijk maatpak! Bron: Eigen recept Toegevoegd na 18 minuten: P.S. Of het de beste manier is weet ik niet, maar dit recept is wel heel goed ontvangen door anderen die ook echt vis moesten leren kennen cq waarderen. Kwestie van eten dus...

Het meest 'low level' stukje vis dat er bestaat, is ongetwijfeld de visstick. Dus begin eens met een lekker visstickje bakken voor jezelf. Als dat goed bevalt, kun je eens een lekker zalmmootje bakken, of zalm gebruiken in een sausje voor over de macaronie. En verder: gewoon uitproberen, internet is een goede bron voor allerlei lekkere visrecepten!

Begin eens met pangafilet. Die heeft niet die nare vislucht en smaak. Zelfs je koekenpan en gebruikte borden en bestek stinken niet. Het is echt een lekkere vis met een neutrale smaak. Je doet er peper en zout op en een beetje citroensap (hoeft niet persé). Wentel de filets door de bloem en bak ze in wat olie aan beide kanten. In totaal 6 minuten. Je moet ze maar 1x keren (na 3 min.) want ze vallen gemakkelijk uit elkaar. Ik heb de ervaring dat ook mensen die eigenlijk niet van vis houden het lekker vinden. Er zijn ook potjes viskruiden in de handel. Dat geeft weer een ander smaakje dan peper; zout zit daar meestal al in. Toegevoegd na 2 minuten: Nog vergeten: maak er een groene sla bij, vermengd met wat je maar wilt: tomaat, komkommer, paprika, ui, knoflook. Eet ze! Toegevoegd na 2 minuten: Nog vergeten: maak er een groene sla bij, vermengd met wat je maar wilt: tomaat, komkommer, paprika, ui, knoflook. Eet ze! Toegevoegd na 2 minuten: Nog vergeten: maak er een groene sla bij, vermengd met wat je maar wilt: tomaat, komkommer, paprika, ui, knoflook. Eet ze!

Het beste kun je beginnen met een neutraal smakend visje. Haal de blokjes koolvis uit de diepvries, dat smaakt maar een heel klein beetje naar vis. Tips voor de bereidingswijze zijn; verkruimel een bouillonblokje over de vis (niet 1 blokje per stukje hé, dat snap je wel toch) en doe er dan een paar schijfjes tomaat op leggen. Je kunt ze dan in een ovenschaal in de oven bereiden. Wil je na een tijdje wat verder gaan, dan verpak je hetzelfde visje in alufolie en dan in de oven. Dan blijven de vissmaken wat beter bewaard.

Stukjes simpele witte vis, zoals panga of koolvis, roerbakken in de wok met roerbakgroente. Een zakje roerbakgroente is er in diverse samenstellingen. Op smaak brengen met een woksausje, ook verschillende soorten te koop. Met rijst of gebakken aardappeltjes heb je een complete gezonde maaltijd.

Ik zou voor verse tonijn (niet uit blik!) gaan, dat is de meest 'vlezige' vis. Als je een tonijnsteak (die heet niet voor niets zo) bakt of (het lekkerst) in de pan grilt, lijkt de structuur veel meer op vlees dan die van de meeste vissen. Veel van de witvis die ik hierboven genoemd zie, hebben een vrij neutrale (uiteraard wel 'vissige') smaak, maar een nogal vlokkige structuur (in vergelijking met vlees). Juist daaraan is het moeilijker wennen. Een verse tonijnsteak mag gerust van binnen een beetje rosé blijven. Qua bijgerechten kun je daar ook hetzelfde bij nemen als bij een biefstukje, bijvoorbeeld gebakken aardappels en kort gekookte groente of een salade. Hou je meer van oosters eten, dan kun je zo'n stuk tonijn ook prima in blokjes snijden en met de groenten roerbakken. Een saus op basis van sojasaus (bijvoorbeeld teriyaki of sukiyaki) is daar trouwens lekkerder bij dan een curry. Voor kruiden zeg ik: simpel zout en peper. Als je veel kruiden gaat gebruiken om de smaak van vis te verbloemen, raak je nooit gewend aan het eten van vis. Als volgende vis raad ik zalm aan. Dat is wat 'vissiger' dan tonijn, maar nog steeds veel steviger van structuur dan de meeste witvissen. Ook een zalmmoot of zalmsteak kun je gewoon bakken in de pan of grillen. Ook hierbij kun je dezelfde bijgerechten nemen die je bij een biefstukje zou doen, met als extra tip dat je met worteltjes en peultjes een klassieke combinatie hebt. Verse aardappelpuree erbij, en smullen!

Je kunt vis bakken, pocheren, en papillote( verpakt in bakpapier of alufolie)in de oven of op de BBQ bakken,grillen en frituren. Bakken; Vis even afspoelen en droogdeppen. Peper en zout erop of viskruiden (kan je kant en klaar kopen). Op een groot bord bloem strooien en de vis hierdoor halen, licht aandrukken en het teveel aan bloem eraf schudden. Vloeibaar bakvet of olie en boter(margarine) verhitten in `n grote koekenpan. Bak hierin de vis aan beide zijden mooi goudbruin. Na ca. 6 min. is schol of (slib) tong klaar. Een dikkere vis duurt iets langer. Lekker is ook hier dan een mengsel van geraspte citroenschil en gehakte peterselie over te strooien. Ook een plakje citroen kun je erboven uitknijpen. Pocheren; Een court bouillon maken van; 5 dl. water, 1 dl witte wijn, (of een scheut azijn). Aan de kook brengen en 2 plakjes citroen, wat plakjes wortel, wat takjes peterselie,1 laurierblaadje en enkele pepekorrels. Weer opkoken en laag zetten. De vis erin ( schelvis, kabeljauw,koolvis,zalm, zeewolf, zwaardvis) zo`n 4-6 min. per 250 gr. in niet borrelend water laten garen. Hij moet ruim onder water staan en het vocht mag net niet koken. Roodbaars en scholfilet is in 4 min. gaar en vismoten in 5-7 min.Forel duurt 10 min. Lekker is scholfilet in repen snijden en door de lengte een sateh stokje te steken zodat je een spiesje krijgt. Een sausje erbij maken zoals avovadocreme ( avocadovlees fijnwrijven met vork, citroensap,creme fraiche,tabasco en zout) En papillote; Alufolie invetten met scheut vloeibare boter, visfilet erop leggen, peper/zout erop,leg er 2 dunne plakjes citroen op, (lente)ui ringetjes en `n plakruidenboter. Folie van boven dichtrollen. Niet te strak, de stoom moet ontsnappen. Doe hetzelfde met de zijkanten.In een voorverw. oven van 225 gr.C. in 12 minuten gaar laten worden. Toegevoegd na 9 minuten: Grillen; Niet zouten voor het grillen! Visfilets licht met olie insmeren of marineren in; 2 eetl.soja,1 eetl sherry en 1 theel honing en daarna bestrijken met olie. Vis op hete grill leggen en pas na 2,5 min keren,de vis moet makkelijk loslaten. Totaal 5 min. grillen aan 2 kanten. Tonijnfilet is hier heel geschikt voor. Frituren; Vis kruiden met zout, peper, citroensap,in laten trekken. Beslag maken van 50g. bloem,1 dl. melk en 1 ei. Vis droogdeppen, door beslag halen,overtollig beslag eraf laten druppelen. In 4-5 min. frituren. Grotere stukken 8-10 min. Op keukenpapier uitlekken en evtl zout eriover. Toegevoegd na 8 uur: Gewoon proberen!

Vis is tegenwoordig niet meer gezond. De media zegt wel dat het gezond is en de doktoren ook,maar dit is een groote leugen. Ik vertel je nu waarom dat zo is. In deze tijd is vis eten niet meer gezond omdat het zeewater tegenwoordig zo verpest is door ons millieuvervuiling,dat de vissen in ons water (op de hele wereld) opgeloste plasticdeeltjes binnen krijgen. Dus de vissen eten opgelosde plasticdeeltjes en vervuilde water door de olie wat in ons water terecht komt, en als de vissen bewerkt worden voor de verkoop komt daar nog veel meer troep weer op in de vis,dus dan eten de mensen vis en weten niet dat ze eigenlijk vervuilde vis eten met plastic met vervuilde chemicalien en olie. Als je mij niet gelooft lees dit eens http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Vis

Bronnen:
vis vervuiling ongezond

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100