Waarmee moet je kreeft koken?

Ik heb een kreeft gekocht bij Appie. Hij is -20 graden, dus hij houdt zich erg rustig tot nu toe. Op de verpakking staat dat je hem moet koken in water met bouillon, selderij, steranijs en ui. Maar als ik de filmpjes op Youtube bekijk van topkoks, gebruiken die water met alleen een forse portie zout. Wat is het beste en het lekkerst?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt de kreeft verdoven door een klap met de achterkant van een stevig mes op z’n kop te geven.
Een andere methode is een vleespen door de kop te steken.
Het blijft een onaangename situatie als je kreeft bent , en gedoemd bent als maaltijd.
Een snelle dood is het beste,en dat op bovenstaande wijze.
Met de methode in kokende bouillon gooien,duurt 3-5 seconden voor de dood intreedt. Met dank aan Panteao. Bronnen:
- http://www.goeievraag.nl/vraag/kook-kreeft-pijn.5988
escape
13 jaar geleden
LOL! Hij heeft de -20 graden niet overleefd. ik heb hem nog geprobeerd te reanimeren, maar vooralsnog zonder resultaat. Het ging mij meer om het water zelf en wat je erin stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel dierenmishandeling om met dat weer van de afgelopen dagen een kreeft buiten te laten ;p
zondag
13 jaar geleden
Wilde je hem reanimeren om hem te doden dan? Hij was toch al dood? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sadist!! xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een keer zelf kreeft bereid en hem levend in kokend water gegooid. Tot mijn verbijstering stak hij een poot boven water als een laatste vaarwel. Vervolgens heeft hij mij totaal niet meer gesmaakt, maar waar dit nu aan lag weet ik niet.

Het beste antwoord

Zeekreeft "Newbourg".Makkelijkste en lekkere bereiding.
Kook de kreeft in een visbouillon die lekker op smaak is, gedurende 20 minuten. (als hij rauw en ontdooid is ).En laat hem afkoelen.Haal het vlees uit het karkas, en snijd het aan plakjes, en verwarm dit licht in boter.Voeg een glas Madeira toe en laat het enige minuten sudderen. Blus het dan met ong.100 cc room,kruid het met zout, en cayennepeper. Klop 2 eierdooiers met een beetje room, en voeg dit als bindmiddel bij de warme saus. (Niet meer koken). Lekker met rijst en groente naar smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in kokend water met heel veel peperbollen en kruidentuiltje alsook veel zout, een tak selder,.....smaakt ie ook heel lekker sterk, recept van een vishandelaarster ('zeker de moeite waard!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou het eenvoudig, om de smaak van de kreeft zelf te behouden, en gebruik het liefst een simpele groentenbouillon van tablet of zelf getrokken met wat ui, wortel en selderij.
Heerlijk met een groot glas frisse droge witte wijn :-)
echt genieten dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het als volgt;

Ik vul een grote pan met ca. 5 l. koud water en doe hierin;

1 kleingesneden winterwortel,
1 fijngesneden prei,
1 laurierblad,
½ sinaasappel,
½ citroen,
geplette peperkorrels
50 gr. zout.

Ik doe de kreeft er dus nog niet in, maar breng alles in de pan aan de kook en laat het dan een half uurtje trekken.
Zo krijg je een heerlijk geurende bouillon.
Dan zeef ik alle ingrediënten eruit en houd alleen de bouillon over. Doe deze terug in een grote pan en doe er
1 fles witte wijn bij. Ik breng dit weer aan de kook en pak de kreeft voorzichtig op en laat ze, met de kop eerst, in de kokende bouillon glijden.Doe dan direct de deksel erop.
Zodra de bouillon weer kookt, laat ik de kreeft 2 min.erin en haal hem er dan uit. Leg deze in een bak waarin de bouillon past en koel hem af. Laat hem in de bouillon liggend rustig verder afkoelen. Dit is als ik hem koud wil eten.
Wil ik hem warm eten, dan laat ik hem 10 min. koken voor ik hem serveer.

Voor een kreeft van 500 gr. houd ik 10 min. aan. Wel direct na het koken koud spoelen of in ijswater leggen om doorgaren te voorkomen. Voor elke 100 gr. dat hij zwaarder weegt, ca. 2-3 min. langer koken. De bouillon kan je overigens heel goed invriezen voor een lekkere vissoep.
amc
13 jaar geleden
Wij koken kreeft en krab in een ruime pan met water waaraan zout is toegevoegd. Niet teveel, anders wordt de kreeft ook zout. Verder geen groentes, zonde van de kreeftsmaak. Smakelijk eten trouwens!