Hoe maak ik zelf een lekkere, dikke, luchtige, Amerikaanse pizzabodem?

Ik wil zo een pizza gaan maken, maar dit keer eens met een dikke, luchtige bodem.
Nu weet ik niet hoe ik dat het beste kan doen met de ingrediënten die ik in huis heb. (Nee, ik ga niet meer naar de supermarkt)
Ik heb bloem, zelfrijzend bakmeel, eieren, melk, olie, boter en natuurlijk water.
Hoe maak ik daar een dikke bodem mee?

Het liefst een recept waar je ervaring mee hebt, hij moet natuurlijk wél lekker worden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, daar was ik al een beetje bang voor.
Maar hij maakt het misschien nét even iets luchtiger dan met bloem... Toch? :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar ik ben ontzettend lui.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bespaar jezelf de moeite, ik heb al spaghetti gemaakt ;)

Het beste antwoord

hiero:

Benodigdheden:
Dit is voor drie grote pizzabodems

1 liter melk
1 pak meel (1 kilo)
zout
Gist

Bereidingswijze:

Ik verwarm de melk altijd en giet het dan in een tijltje. Dan voeg ik wat zout bij. Dan doe ik er wat gist in. (pas op niet veel te veel gist want dan wordt echt heeeel dik :D) dan laat ik die gist goed oplossen, d.m.v mij hand die heen en weer gaat door het melk. Dan doe ik de meel er door heen. dit kneed ik heel goed met mijn handen. hoe meer je kneed, hoe luchtiger je pizzabodem wordt. meestal kneed ik ongeveer 5 minuten. Je laat je pizza bodem rijzen(ongeveer 30 minuten). Omdat er gist in zit rijst je deeg verder in de oven.

tip: Als je klaar bent met je deeg zul je wel denken, dat het deeg te waterig is. je hebt dan ook de neiging om meer meel toe te voegen. maar doe dit niet, dan wordt je deeg te hard. Je deeg is goed, als het het op kan pakken met je hand. De truc is namelijk, dat als je je pizzabodem gaat maken, je eerst je deeg pakt en zet in een grote bord bestuift met meel. op deze manier kan je je pizzabodem groter maken zonder dat het aan je handen gaat plakken. binnen blijft de deeg dus zacht.

Belangrijke tip: Als je je pizza gaat bakken in de oven, moet je hem niet zetten op een hoge stand. zo krijgt de deeg geen tijd om goed te rijzen, en blijft het dus dun en wordt hij niet luchtig. Ik zet mijn pizza altijd op stand 4 (gasoven).