Recent Bauknecht inductie-kookplaat. Grote pannen gaat goed. Kleinere pannetjes geven een knipperende ‘u’. Gaat dus niet aan. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Zet je ze wel goed in het midden?

Antwoorden (1)

Als je kleine pannetjes in principe wel geschikt zijn voor inductie, dan zijn ze wellicht te klein voor jouw type kookplaat of voor de zone waarop je ze wil gebruiken. In de handleiding van je kookplaat staat wat de minimale maat van de pan moet zijn om te kunnen gebruiken. Soms is de minimale maat per kookzone verschillend.

Veel pannen die voor inductie geschikt zijn, hebben een ring in de bodem die reageert op de inductie. Die ring is altijd kleiner dan de buitendiameter van de pan. Wellicht is de buitendiameter van je pannetje groot genoeg, maar de ring in de bodem toch te klein.

Let ook op dat je de pan netjes in het midden van de kookzone zet. Het is dus niet zo dat je een kleine pan willekeurig kunt plaatsen als het maar ergens binnen de maximale kookzone-cirkel is.