Kun je een ei koken in de combimagnetron?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Erna55
6 jaar geleden
Het gaat net zo gemakkelijk in een pannetje water...

Antwoorden (2)

Ja dat kan in een potje. Het hele ei erin met een beetje water een paar minuten: klaar!
Er zijn verschillende maten en versies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er bestaan speciale eierkokers voor in de magnetron, daarover geeft Jodokus al genoeg informatie hierboven. Heb je nu geen eierkoker dan kan je het ook zonder doen, maar dan moet je wel voorzorgsmaatregelen treffen opdat het ei niet ontploft.
Een ei met schaal eromheen, zal namelijk ALTIJD ontploffen in de magnetron.

In een pannetje op het fornuis zal het eiwit eerder stollen dan de dooier, in de magnetron is het juist andersom... De dooier bevat veel vet en trekt daardoor meer microgolfenergie aan.
Zelfs zonder schaal zal de dooier altijd ingeprikt moeten worden omdat de dooier door een dun vliesje bij elkaar wordt gehouden en dit door oplopende druk vanuit het midden van de dooier dusdanig onder spanning komt dat dit vliesje zal breken.

Je kunt een ei echter ook hard koken in de magnetron, in de schaal, op de volgende manier;
Neem een magnetronbestendige schaal en leg daarin het ei, of de eieren. Heb je meer eieren dan zorg je dat ze in een laag liggen, dus niet stapelen. Let op dat je ze niet breekt.
Giet hier een laag water overheen maar zorg wel dat ze ruim onder het water liggen, als ze niet helemaal met water bedekt zijn exploderen ze! Voeg er dan een flinke eetlepel zout aan toe....dit voorkomt dat ze alsnog ontploffen tijdens het koken in de magnetron.

Het duurt 6 tot 12 minuten voor ze goed hard zijn en zet de magnetron dan wel op de middelste stand. Let wel op dat 12 minuten het maximum is, langer en ze worden taai en droog. Heb je een krachtige magnetron of heb je de dooier liever iets zachter dan zijn ze uiteraard eerder klaar.
Giet je er direct kokend water overheen ipv. koud water, dan hoef je ze slechts 3 tot 6 min. lang te koken en dit kan dan op de hoge stand.
Als je wilt controleren of ze gaar zijn, haal er dan een ei uit en leg dit enkele min. in ijskoud water voor je het breekt. Kook ze anders iets langer voor de zekerheid.
Pak nooit een ei zomaar uit de schaal...ze zijn gloeiend heet! Wacht ook met et aanraken van een ei totdat ze afgekoeld zijn. Neem de schaal ook met ovenhandschoenen aan uit de magnetron.
Giet het hete water weg en laat koud water in de schaal lopen om ze sneller af te laten koelen. Zo voorkom je ook dat ze te gaar zullen worden.
amc