Wat is de meest gangbare rode wijn voor stoofpeertjes?

Ik wil met kerst graag stoofpeertjes maken, maar ik zie nergens bij recepten welke rode wijn gebruikt moet worden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
27.9K
Rieneke1
6 jaar geleden
Gewone slobber volstaat.
Reddie
6 jaar geleden
Het is niet gangbaar om stoofpeertjes met wijn te bereiden.
Bij AH liggen ze kant en klaar in de gekoelde groente vitrines. Zonder wijn. Heerlijk.
Ivana
6 jaar geleden
Ik heb zelf nog NOOIT rode wijn gebruikt bij de bereiding van stoofpeertjes. De kunst van het klaarmaken is geduld. 4 Uur stoven op een heel laag pitje met suiker en kaneel is de juiste methode. Vroeger werd vaak coccinella toegevoegd voor het bereiken van de gewenste rode kleur. Coccinella is gemaakt uit de schildjes van een keversoort, familie van het Lieve-Heers-Beestje. Maar zonder wijn en zonder coccinella is de juiste manier van klaarmaken.
Mijn stoofpeertjes zijn alom geprezen!!! (en dat al 48 jaar). :) Toegevoegd na 2 minuten:
Neem wel de echte Gieser Wildemannen. De beste stoofpeer met de meeste smaak.

Het beste antwoord

Wat heel erg lekker is.....een fles kant-en-klare Glühwein!
Kost niet veel en is lekker kruidig en niet te zwaar of bitter. Je kunt uiteraard ook zelf Glühwein maken of bisschopswijn.

Hiervoor kan je een goedkope rode wijn nemen omdat je er zelf smaak aan geeft. Zelf neem ik altijd een fles Amselkeller omdat ik die ook gewoon lekker vind...is niet te zwaar, bitter of zuur maar ook niet te zoet. Ik bestel hem altijd online bij AH omdat ik hier vaak mijn boodschappen bestel vanwege de bezorging. Ik heb namelijk zelf een hekel aan zware boodschappen doen. Uiteraard is elke rode wijn goed om Glühwein van te maken en dure wijn is echt zonde.

Warm de wijn op (niet laten koken) en voeg er suiker, kaneel, kruidnagel, citroen- en sinaasappelschil aan toe en eventueel een scheut 'grand marnier' is ook erg lekker.
Even laten trekken en klaar!

Toegevoegd na 16 minuten:
Meestal ligt in de super altijd de Gieser Wildeman omdat dit de gangbaarste is om goed rood te stoven. Deze wordt na lang stoven namelijk vanzelf rood in gewoon water. Vaak wordt er ook rode bessensap aan toegevoegd en dan krijg je ook een mooie rode kleur bij kortere stooftijd.

Je kunt echter ook stoofpeertjes in witte wijn stoven waar verse gemberplakjes, rietsuiker en anijssterren aan toegevoegd zijn. Sinds ik deze ooit gemaakt heb, willen mijn mannen niet anders. Ik laat ze dan alleen gaar stoven en niet zolang dat ze rood kleuren. Ik vind de rode kleur niet altijd mooi bij peren als ik peertjes overhoud en er later chocoladesaus over giet bij een ander dessert.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meest gangbare rode wijn is gewone, simpele tafelwijn, niet duur, wel lekker.

Gangbaar is simpele rode wijn, maar wel een die jij lekker vindt. Kies vooral niet een dure, niet nodig, in Frankrijk zou je zeggen neem een tafelwijn. Ga voor een mooie dieprode kleur, zodat de stoofpeertjes een prachtige dieprode kleur krijgen.
De originele authentieke recepten spreken over geduld, vier uur op staan en klaar, zonder wijn. Er zijn andere manieren zoals veel korter maar met rode bessensap, dat is vooral als er ook kinderen mee eten. Tegenwoordig moet alles snel snel en daarvoor kan je bv ook rode wijn gebruiken.

Glühwein is een leuke andere manier. Gemakkelijker kan bijna niet, suiker kruidnagel en sinaasappel niet meer toevoegen.

-Soepele rode wijn, niet duur wel lekker, tafelwijn
-Neem liever 750ml rode wijn, recept van Rudolf van Veen
-Het is ook mogelijk om verschillende wijnen te gebruiken
-Gemak dient de mens: Glühwein bij de peertjes, wel bijzonder N.B. geen suiker, kruidnagel of sinaasappel toevoegen.
-Een demo Stoofperen maken met ‘soepele’ rode wijn.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R665316/stoofperen