Waarom moet je een oliebol op 160-180 celsius bakken?

Toegevoegd na 5 minuten:
*verbetering waarom verbrandt een oliebol niet op 160-180 celsius

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
3.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het fijne weet ik er niet van, maar als de temperatuur te laag is druipt het vet er uit.
en ik kan me zo voorstellen dat hij bij hogere temperatuur verbrandt . of droog wordt.
maar dat is mijn idee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat het anders niet stolt. Als je een koudere temperatuur hebt zuigt de bol zich vol met olie. Olie heeft ook een bepaalde temperatuur nodig (scheikundig gezien) om zijn functie te kunnen krijgen zeg maar. In koude olie kan je niet bakken ;)

Antwoorden (1)

In het beslag zit o.a. water (water zit o.a. in melk)

Hoe hoger de temperatuur hoe sneller het garen gaat, maar ook hoe sneller het water uit de buitenkant verdwijnt. Als als het water weg is gaat de buitenkant snel verbranden.

Hoe lager de temperatuur hoe langer het garen duurt. Echter heeft de olie dan ook langer de kans om in het deeg te trekken en dat krijg je dus hele vette bollen.

Ergens is er een ideale temperatuur, die zit rond de 180. (160 is te laag)

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan is er ook nog de olie zelf: Bij een te hoge temperatuur gaat die walmen en van structuur veranderen. Dat kan ongezond zijn.

Extra bij het eerste punt: De buitenkant zal dan zwart worden, voordat de binnenkant gaar is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de toevoeging! Dat wist ik ook nog niet!