Heeft iemand een recept voor 'donkere' carrotcake?

Ik ben op zoek naar een recept voor een 'donkere carrotcake', zoals je ze vaak bij banketbakkers ziet, en die vaak voor bruidstaarten worden gebruikt. Ik heb door de jaren heel wat carrotcakes gemaakt, maar qua smaak en uiterlijk (vaak heel licht, zoals bij de meeste internetrecepten) komen deze niet in de buurt van de heerlijke donkere carrotcakes.
Wellicht dat er andere (volkoren)bloem wordt gebruikt, of dat er cacoapoeder wordt toegevoegd, ik ben heel benieuwd.

Hier een voorbeeld: http://www.brides.com/wedding-cakes/Unique-flavors-spice-up-even-simple-confections-7834

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (1)

Worteltjescake:

125 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel kaneel
125 gram bruine basterdsuiker
2 eieren
100 ml zonnebloemolie
125 gram fijngeraspte worteltjes
25 gram geraspte kokos
25 gram gehakte walnoten

Roer de droge ingrediënten door elkaar. Voeg de eieren en olie toe en roer goed door.
Roer daarna de geraspte wortel, kokos en gehakte walnoten toe. Goed mengen.
Bakken op 175 graden Celsius, 20 à 25 minuten. Laten afkoelen in de bakvorm.

En dan de topping:
50 gram zachte boter
50 gram roomkaas
225 gram gezeefde poedersuiker
1 theelepel citroensap
een paar gehalveerde walnoten

Roer deze ingrediënten door elkaar en besmeer er de afgekoelde cake mee. Leg de halve walnoten er bovenop als decoratie.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad, bruine suiker. Dat geeft een diepere smaak en meer kleur. Goed antwoord!