Wat is een goed recept voor suddervlees waar geen zout in zit?

Ik wil dat bereiden voor iemand die helemaal geen zout mag. Je zou zeggen doe er dan geen zout in...Maar vaak zitten er in de toevoegingen ook zout. Heeft iemand een lekker recept?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Hier het recept voor een Provencaalde stoofschotel zonder zout; (4 pers)

600 gr. runderlappen,
½ l. rode wijn,
2 winterwortels,
2 uien,
3 teentjes knoflook,
½ stengel prei,
2 laurierblaadjes,
2 takjes tijm,
2 takjes rozemarijn,
4 takjes peterselie,
1 sinaasappel,
4 eetl. olijfolie.

Eén dag van te voren voorbereiden!

Maak een marinade van de wijn, wortel in stukjes, 1 ui in snippers, prei in ringen, knoflook geperst, kruidentakjes,
scheutje sinaasappel, geraspte schil ervan en 2 eetl olijfolie.
Snijd de runderlappen in niet te kleine blokjes en leg ze een nacht afgedekt in de marinade.
Haal het vlees uit de marinade en laat goed uitlekken.
Bewaar de marinade.
Bak in de pan de andere ui in snippers glazig in 2 eetl. olie.
Voeg het afgedepte vlees toe en bak het aan.
Voeg vervolgens de marinade toe en laat dit 10 min. doorkoken. Laat het dan op een zacht pitje tenminste 2-3
uur stoven. Je kunt het ook in het midden van een oven van 100 graden laten garen, vaak is de tijd dan iets korter.

Ik moest ooit vanwege vocht vasthouden in de laatste maanden van mijn zwangerschap zout laten staan en heb deze schotel toen een keer gemaakt. Ik mistte het zout totaal niet vanwege de kruiderij. Hij staat ook nu nog steeds op het menu ook al mag ik allang weer gewoon zout eten. Mijn 'mannen' houden wel van pittig, maar heb nooit verteld dat er geen zout inzit en ik heb nog nooit 'wat heb je flauw gekookt'gehoord! ;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook lekker/
amc
12 jaar geleden
Dank je! Is ook lekker.... Die van jou in bier heb ik ook wel vaker gemaakt . Moet je eens een plak kandijkoek doorheen kruimelen mmmm..... Krijg je ook een mooie gebonden saus van. Daarom heb ik jou ook geplust.
Ik heb hem nog niet met appel geprobeerd, maar neem wel een perziken. ook erg lekker met bier. Zal jouwe ook eens proberen!

Andere antwoorden (1)

Als je vlees koopt bij de keurslager, maar ook ongemarineerd vlees bij de supermarkt dan zit daar beslist geen zout in.

Je kunt het suddervlees gewoon bereiden zonder zout.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij sudderen is het belangrijk dat dit lang gebeurt en op lage temperatuur.

Zoek recepten waarbij andere smaakakers worden gebruikt. Ik heb er twee gevonden waar je wat mee kunt:

Bierlapjes:

Een variatie met suddervlees is stoofvlees in bier. Dit heb je ervoor nodig;
500 gram sukadelappen
Zwarte peper naar smaak
1 laurierblaadje
Half flesje bockbier
2 theelepels mosterd
1 Halve appel
1 Halve ui (fijngesneden)]
50 gram roomboter (ongezouten!)

Oeroeg
1 kg magere runderlappen, 50 g ongezouten boter, 2 uien, 4 teentjes knoflook, 1 citroen, 2 dl sambal ketjap (ongezouten), 11/2 tl djinten, snuf kaneel, 3 el geraspte kokos, bosje selderijblad.

Ik denk dat Sambal Ketjap flink zout kan bevatten, dus daar moet je iets op vinden. Bij AH zijn tubes spaanse peper te krijgen. Ik weet niet zeker of hier zout in zit, dus wel goed kijken. Anders snijdt je verse rode peper. Er is dacht ik ook zoutloze ketjap te krijgen in het dieetvak.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sinaasappellapjes

1 kilo magere borstlappen; 1 navelsinaasappel; laurierblaadjes, takje tijm, rozemarijn, twee uien en 16 kruidnagels; 3 stukjes foelie; 2 stengels bleekselderij; blokje vers geraspte gember; verse koriander, iets djintan (paplepeltje); kardemon (paplepeltje); kappertjes; minstens 0,75 liter bourgogne wijn, zorg dat het vlees voor drie kwart onder staat; water; scheut worcestershiresauce; eetlepel soleiloumosterd; creme fraiche; olijfolie met een 100 gram zoutloze margarine.

Dit laatste recept is lastig. Even kijken of je zoutloze room of creme fraiche kan krijgen. Anders zou ik verse slagroom of zure room nemen. worcestershiresauce is dacht ik niet zoutarm. Als je gast helemaal geen zout mag zou je dit moeten overleggen of in een dieetwinkel kijken wat je kunt krijgen. AH heeft een klein vakje met zoutarme producten.

Toegevoegd na 17 minuten:
In de bron van Niernieuws een lijst met zoutarme producten. Je kunt aan je gast voorleggen of je dit mag gebruiken. Ik denk het haast wel.

Toegevoegd na 22 minuten:
Omdat je waarschijnlijk niet alleen Suddervlees eet: Je kunt wilde rijst erbij serveren (bevat als het goed is geen zout). In de bron andere recepten die zoutarm zijn, voor het voorgerecht bijvoorbeeld: Paprikasoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat begrijp ik. Ik zou graag een recept willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik mee bezig ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! Mosterd bevat ook veel zout. En inderdaad ketjap heb je ook zonder zout maar bevat weer andere producten wat ook niet goed is voor haar. Maar los daarvan kan ik hier zeker iets mee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Som. ik had het kunnen verwachten Nogmaals bedankt. Jammer dat je voor een goede toevoeging niet een extra plusje kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb er zoveel mogelijk bijgeschreven. Alle potjes die je zo koopt bevatten vaak zout. Dus altijd kijken, dit moet er op staan (soms als NaCl). Dus dit soort ingrediënten als zoutarm/ zoutloos kopen of zelf maken. Mosterd is een goede en belangrijke smaakmaker voor suddervlees. Ik zou desnoods met mosterdzaad aan de slag gaan en wat olie en dan zelf een mengsel zonder zout maken. op die manier kan je toch smaak geven aan het vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je een beetje kunt koken, juist als je dit soort dieten hebt moet je kunnen improviseren en niet uit pakjes koken, maar met verse onbewerkte ingrediënten werken. pakjes en potjes bevatten zowat alleen maar zout ;o(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan best koken, dus het gaat me wel lukken. Helaas moet je vaak kruiden kopen voor eenmalig gebruik dat is wel jammer.