Wat kun je nog meer doen met gestoomde worteltjes?

Ik ben dol op gestoomde worteltjes, en ga ze vanavond eten met schnitzel en gekookte krieltjes. Maar ik wil wel eens wat anders als met peterselie of gekarameliseerd. Wat zijn nog meer lekkere variaties of technieken met gestoomde worteltjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (11)

Je kan er wortelkroketjes van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van worteltjes met anijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou ook eens een worteltaart kunnen maken.
voedzaam en gezond .
Heel apart gezicht zo`n worteltaart.
12 jaar geleden
j5m
12 jaar geleden
Dat is de bedoeling maar wel een klein scheutje sinaasappelsap toevoegen niet te veel.
Je kan het ook nog combineren met abrikozen.
Smakelijk eten
De worteltjes stoven in boter met veel ui, wat zout en peper en suiker. Dit moet je dan ongeveer 1uur op een zacht vuur laten staan. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tongrolletjes met pesto en gestoofde wortelen

Toegevoegd na 41 seconden:
* gestoomde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Oosterse worteltjes'

Ingrediënten:

400 g worteltjes

Bereiden:

400 g worteltjes

½ eetlepel sojasaus

½ eetlepel gembernat

½ eetlepel sesamolie

3 sprietjes bieslook, fijngeknipt

Kook de worteltjes in 3 à 4 eetlepels water met zout, sojasaus en gembernat in ca. 15 minuten gaar, en giet ze af. Schud de sesamolie erdoor. Doe de worteltjes in een schaal of verdeel ze over twee borden en strooi het bieslook erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortels gratineren met kaas ,wat geraspte kaas (oude)over je peentjes in de oven , en ja er uit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekoeld en niet boterzacht! vermengen met stukjes komkommer. Gewoon niets toevoegen..heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je haast hebt of makkelijk klaar wilt zijn:

Mengen met knakworsten (in stukjes) en aardappelpuree.

Ons "noodrecept"
12 jaar geleden
Gestoomde worteltjes met courgette en een lekker roomsausje;

Stoom de worteltjes samen met de courgette die je in blokjes hebt gesneden. In ca 10 min. zijn ze gaar.
Fruit in een steelpannetje een fijngesnipperd uitje in 1 eetl. boter en doe er dan 3 blaadjes versgehakte salie en 1¼ dl room bij. Heerlijk met gewone gekookte aardappeltjes.

Of doe de worteltjes eens in een dubbel gevouwen aluminiumfolie vel en maak er een pakketje van door in het midden vah het dubbele vel de worteltjes te leggen samen met een halve theel. komijnpoeder, 1 handvol verse tijmblaadjes en ca. 4 klonten boter.
Vouw nu de zijkanten omhoog en giet er wat witte wijn bij.
(een Chardonnay is er erg lekker bij) en strooi er wat zout en peper over. Prop of vouw alle randen nu dicht zodat het pakje boven ook dicht is.
Bak het nu ca. 45 min. in een voorverwarmde oven van 220 graden C. tot de worteltjes zacht zijn. Dit kan ook met winterwortels gedaan worden, is ook erg lekker maar duurt wel iets langer.
Het is zo lekker wanneer je het pakketje aan tafel op je bord legt en dan opensnijdt, die geur die je dan tegemoet komt is in een pan niet zo te evenaren. Ook lekker als je gasten hebt. Het ziet er nl. mooi van kleur uit op je bord.
amc
12 jaar geleden
Wat ik heel lekker vind, is gekookte wortel met Citroen-Tahin Dipsaus. Met gestoomde worteltjes is dit ongetwijfeld ook erg lekker.

Citroen-Tahin Dipsaus:
20 ml citroensap
20 ml tahin
15 ml lijnzaadolie
3/4 eetlepel tamari
1/2 eetlepel gistvlokken
1/2 eetlepel zoetsel (maple syrup, agave siroop, suiker, oid.)
1/2 teen knoflook
een beetje peper
water (15 ml)
peper en zout naar smaak

Alles door de blender gooien, en klaar.

Je kan wat meer of minder wat gebruiken, afhankelijk van hoe dik je de dipsaus wilt hebben.
Tahin is sesamzaadpasta, te koop bij toko's, biologische winkels en soms bij de Turkse afdeling in de supermarkt.
In plaats van lijnzaadolie kan je ook een andere olie gebruiken, of het eventueel helemaal weglaten. In plaats van tamari kan je ook andere zoute sojasaus gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gado-gado en/of petjel. Echt Indisch, maar 'met de groenten van hier'. Zorg alleen wel dat je er een goede pindasaus bij hebt, niet die (...piep...) uit een potje/bakje.