bonen koken zonder weken, kan dat?

Ik maakte bonensoep en vergat de bonen vooraf te weken, kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
17.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bonen hebben meer vocht nodig, zullen tijdens het koken meer vocht opnemen omdat ze gedroogd zijn.
dudemeister
6 jaar geleden
droog - ff doorkoken die soep dan maar
uit blik - no problemo

Antwoorden (2)

Bonen zijn na het oogsten gewoon gedroogd. Verder is er niets mee gedaan. Als je ze eerst weekt kan je ze naderhand afspoelen (beetje troebel water) en zullen ze wat eerder gaar zijn. Kwaad kan het "niet weken" echter niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je gedroogde bonen gebruikt dan is het wel verstandig om ze eerst te weken. Allereerst verkort je er de kooktijd mee. Daarnaast bevatten bonen, naast alle eiwitten, vezels en vitamines en mineralen die goed voor je zijn, ook een aantal antinutrienten. Het weken zorgt ervoor dat het grootste deel van de antinutrienten onschadelijk wordt gemaakt.

Je zult dus waarschijnlijk de soep langer moeten koken om lekkere boterzachte boontjes te krijgen.

“Gedroogde peulvruchten klaarmaken duurt ontzettend lang”, is een veelgehoord excuus om niet te koken met bonen. En, ja, het klopt dat de voorbereiding even iets is wat je in gang moet zetten. Maar het grootste gedeelte van de tijd kun jij lekker andere dingen doen, omdat de boontjes het harde werk verrichten. In feite is het bereiden van gedoogde peulvruchten kinderlijk eenvoudig, dus laat je vooral door de duur niet tegenhouden! Wil je meer weten over het hoe en waarom van het bereiden van gedroogde bonen?