Hoe herken je een melige appel aan de buitenkant?

Ik lees op https://www.appelmoesmaken.eu/ dat je Golden Delicious of Red Delicious kunt gebruiken om appelmoes te maken, maar dat je geen melige moet gebruiken. Hoe herken je een melige appel zonder er eerst één te moeten proeven (dat is vies)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
7.7K
SimonV
6 jaar geleden
Ervaring van anderen:
:
Een knapperige appel is hard en stevig, zonder kneuzingen.
Klik op de appel met het vlakke deel van je vingernagel. Het geluid van een melige klinkt gedempt. Het geluid van een knapperige appel zal veel scherper zijn. Ik betwijfel echter of dit klopt... https://www.chowhound.com/post/id-mealy-apple-biting-586532?page=2

Het beste antwoord

De Golden- en de Red Delicious zijn juist die rassen (net als de James Grieve)die erg snel melig worden. Liggen ze bijv. 2 weken op de fruitschaal, dan kan je ervan op aan dat ze melig zijn! Het huidje zal dan ook niet zo glad en strak gespannen meer zijn en hij zal enigszins meegeven als je erin drukt met jouw handpalm of vingers. Meligheid merk je pas zeker wanneer je je tanden erin zet. Hij heeft weinig smaak, is flets en is erg onaangenaam om op te kauwen.

Je hebt geen melige appelsoorten die zo gekweekt zijn, dit ontstaat bij sommige rassen sneller en komt door het lange bewaren op de verkeerde manier of temperatuur. Appels moeten na de oogst namelijk lang bewaard blijven. Er zijn soorten die hier goed tegen kunnen maar juist de Golden-/Red Delicious wordt sneller melig bij te lang bewaren. Die moet je eigenlijk direct eten na het kopen en ook niet lang op de fruitschaal laten liggen.

Het is echter geen probleem als je een melig exemplaar tegenkomt... je kunt er prima appelmoes van maken hoor! Je moet er alleen wat suiker, citroensap en kaneel aan toevoegen. Op die manier wordt zelfs een melige appel nog lekker ook.

Een evtl. melige smaak verdwijnt namelijk ook als je ze kookt. De lekkere sappen komen dan juist naar boven. Ook kan je deze appels goed gebruiken om ze te vullen en dan bijv. met een scheutje appelcider in de oven te bakken. Je kunt ze ook goed verwerken in pannenkoeken of muffins of in een stoofschotel mee laten stoven. Het enige waar hij niet lekker is, is in een appeltaart. Daar is een zuriger smaakje en vastere structuur toch lekkerder voor.

Toch geef ik persoonlijk de voorkeur aan een echte moesappel zoals de goudrenet maar ook de Elstar, Jonagold of James Grieve zijn erg geschikt voor appelmoes.
De Golden- of Red Delicious zijn juist vanwege de vlakke smaak de minst geschikte soorten.
Wil je zeker zijn van een knapperige appel, dan kan je dus altijd beter een appelsoort nemen die erom bekend staat die eigenschap te hebben. Een Jonagold is bijv. een knapperig ras en die zal ook niet melig worden als je hem wat langer bewaart, terwijl een James Grieve een zacht zoete appelsoort is die wél de neiging heeft melig te worden en absoluut niet lang bewaard mag worden.
amc