Hoe kan ik het beste biefstuk bereiden?

Tja de ene keer is het te lang, dan te kort, ik heb hem graag medium rare. Ik bak het vlees aan aan beide kanten, schuif het heen en weer in de pan, wikkel het in aluminiumfolie om te laten rusten en dan is het eigenlijk nog te rauw. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Het is met je vinger te voelen aan het vlees. Hoe minder het vlees "veert" des te gaarder is het.
Je kunt vervolgens de gaarheid van de biefstuk precies afmeten door dit te testen met de de muis van je duim (dat vlezige stukje aan de binnenkant van de hand, onder de duim).

Voel maar even mee: druk met een vinger op de ontspannen muis van de andere hand. Zo voelt rauwe biefstuk aan. Zet nu de top van jouw wijsvinger op de top van je duim, alsof je het OK-gebaar maakt. Voel nogmaals en merk dat de spanning in de muis is toegenomen. Dit komt overeen met een bloederig rood gebakken biefstuk (rare in het Engels, bleu in het Frans). Zet dan de middelvinger op de duim. Zo voelt een medium-rare biefstuk aan (saignant, Fr). De combinatie duim en ringvinger geeft de spanning van een medium gebakken biefstuk (à point). Zet de pink op de duim voor de spanning van een doorgebakken biefstuk; well done in het Engels, in het Frans is het zoiets als bien cuit.

Succes nu moet het altijd lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Medium Rare (A Point): 1 minuut bakken, 2 minuten laten ontspannen, 6 tot 8 minuten bakken, regelmatig omdraaiend en 2 minuten laten rusten.

Dit is gebaseerd op een biefstuk van ongeveer 2,5 cm dik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak ze om en om aan beide kanten zo'n 3 minuten, als ik dan wil weten hoe hij er van binnen uit ziet haal ik hem uit de pan, snij een stukje in het midden open en bij te rauw nog even terug in de pan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien mag het niet van een topkok maar ik eet ze nooit te rauw op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als mijn voorganger zegt : aan elke kant drie minuten : dan is ie dus echt niet medium rare meer ( tenzij je op een heel laag pitje zit )

is echt een fingerspitschengefuhl.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het volgende:

Plaats het topje van je wijsvinger van je linkerhand op het topje van je duim. Voel dan met je rechter wijsvinger aan de muis van die duim.
Wat je dan voelt is rare (zo voelt een rode biefstuk als je er op drukt ook)

Doe je dit met je middelvinger is het medium rare, met je ringvinger is het medium en met je pink well done.

Druk na twee minuten met je vinger op de biefstuk en voel hoe gaar hij is.

Lukt altijd!!

Belangrijk bij vlees bakken: Boter goed heet laten worden, vlees in de pan en in bewing houden. Goed dicht laten schroeien zodat de sappen er niet uitlopen anders wordt je vlees taai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovenstaande antwoorden kloppen maar toevoeging. Zorg dat je vlees teminste een half uur van te voren uit de koeling is gehaald. Dan ballen en dan in alu folie laten rusten in de oven op 80 graden. Zo'n 5 a 10 min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je echt iets lekkers met je bief, probeer dan eens langzaam op lage temperatuur te garen. De structuur van het vlees blijft zeer zacht:
De oven voorverwarmen op 100 graden. Biefstukje een uurtje marineren in een puree kiwi, ketjap en peper (evt. knoflook), uit laten lekken en inpakken in een bakpapiertje. Schuif in de oven en zet de temperatuur lager, op 70 graden. Een uurtje laten garen, en direct opdienen (lekker krachtig rood wijntje erbij).
Ah man wat lekker!

Echt de kiwi in de marinade gebruiken, deze bevat belangrijke enzymen die het vlees deels 'afbreken' waardoor de structuur zeer mals wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede biefstuk komt gewoon uit Nederland en is van de haas. De rest is gewoon te duur (echt niet beter).
De haas is het smakelijkste deel van een rund. De juiste omvang is een royale plak van zo`n 3 vingers dik, vooral niet te plat.Koop hem dus bij een goede slager, die snijdt hem uit het middelste deel v.d. haas. Mooie ovale biefstuk.
Laat ½ uur van tevoren op kamertemperatuur komen. Vlak voor hij de pan ingaat bestrooien met peper en zout. Biefstukken zouten en enkele minuten laten staan is fout, het zout onttrekt vocht aan het vlees en hij wordt dan te droog.

Een goede pan is essentieel. Het is een met dikke bodem die overal gelijkmatig warm wordt en bijv. gemaakt is van staal. Gebruik nooit roomboter, die verbrandt te snel. Neem gerust een kwart tot half pakje margarine. Laat de margarine in de pan bruisen tot hij mooi goudbruin is.

De biefstuk moet zo snel mogelijk rondom dichtschroeien.Zo`n korstje houdt de sappen binnenin vast, waardoor hij sappig en mals wordt. Beweeg en draai de biefstu voortdurend in de pan op matig vuur.Gebruik een vleestang en geen vork( de sappen lopen dan alsnog uit je vlees).

De ware liefhebber zweert bij rood.Een precieze baktijd is onmogelijk te geven want die is afhankelijk van je pan, de kracht van het vuur en de dikte van het vlees. Houd als richtlijn ca. 2 min.per kant aan als minimum. Voor medium
rare houdt je 3-5 min. per kant aan. Voel met de tang hoeveel het vlees meegeeft wanneer je erop drukt om te bepalen of hij nog wat langer moet. De korst moet mooi donkerbruin zijn.Veelgemaakte fout; te hoog vuur, waardoor het vlees te donker is van buiten en te koud van binnen. Laat na het bakken nog even, verpakt in alufolie, rusten, zodat de sappen zich kunnen verdelen.

Een dikke plak biefstuk van de haas mag zo`n 150-200 gr. per persoon wegen.
Een hollandse biefstuk van de bovenbil of het spierstuk zo`n 125-150 gr.en een kogelbiefstuk zo`n 150 gram net als een entrecote.( die bak je overigens iets langer nl.
zo`n 6-8 min. (mag echter nooit helemaal gaar gegeten worden).
amc
13 jaar geleden
Het vlees moet op kamertemperatuur zijn. Haal het daarom 20 tot 30 minuten voor bereiding uit de koelkast.

· Tijdens het bakken wordt de biefstuk over de bodem van de koekenpan heen en weer geschoven. Het formaat van de pan is daarom belangrijk: niet te klein want dan liggen de stukken vlees te dicht op elkaar. Echter ook niet te groot, want dan kan het braadproduct makkelijker verbranden. De juiste pan heeft een dikke bodem.

· Speciale braad- en bakproducten bevatten geen vocht meer, waardoor ze hogere temperaturen verdragen dan boter en margarine. Ze spetteren ook minder als het vlees erin wordt gelegd.

· Laat de koekenpan op een hoog vuur heet worden voordat u de braadboter toevoegt en dep de biefstuk droog met keukenpapier.

· Het vlees kan in de pan als het schuim van de boter is weggetrokken, de boter lichtbruin is geworden en ‘stil’ is. Snel dichtschroeien en ‘de zaak in beweging houden’ is belangrijk. Steek niet met een vork in het vlees; de sappen die het vlees mals houden, gaan anders verloren.

· De bakduur is niet alleen afhankelijk van de dikte van het vlees, ook van de gewenste gaarheid. Een biefstuk van 2 cm dik is na 1 minuut bakken per kant nog bijna rauw en na 3-4 minuten bakken per kant doorbakken.

· Bestrooi het vlees pas na het bakken met zout. Doe dit nooit voor het dichtschroeien; zout onttrekt vocht en hierdoor zou het vlees aan malsheid verliezen.

· Voeg tijdens het bakproces geen vocht, groenten of andere ingrediënten toe. Maak pas een saus als het vlees uit de pan is.

· Laat gebakken biefstuk altijd even afgedekt (bijvoorbeeld met folie) op een voorverwarmd bord rusten terwijl de saus wordt afgewerkt. De vleessappen kunnen zich dan over het vlees verdelen, zodat ze er niet uitlopen als het vlees wordt aangesneden.

· In plaats van uitsluitend boter kunt u olie en boter gebruiken. Olie wordt heter dan boter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor goede tips moet je eens kijken op www.letscookit.tv. Daar staan gratis te bekijken filmpjes op.
Veel biefstuk bak plezier