ik wil zelf patat gaan maken welke aardappel is hier het meest geschikt voor en wie heeft er nog meer tips voor mij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.5K

Het beste antwoord

Echte Vlaamse frieten bak je zo:

Koop bij voorkeur bintjes. Verkoopt uw plaatselijke supermarkt geen bintjes? Ga dan voor de meest zetmeelrijke aardappel die u vinden kan. Die worden namelijk het knapperigst.

Schil de aardappelen.

Was de aardappelen grondig.

Snij de aardappelen tot frietjes.
Doe dat met de hand, niet met zo’n lullig friet-snij-apparaat. Eerst snij je de aardappel in schijven, daarna snij je de schijven tot repen. Een goeie dikte voor een friet is een tot anderhalve centimeter.

Doe de frieten in een pan met lauw water. Wacht enkele minuutjes tot het water troebel is. Je hebt nu het overtollige zetmeel uit de frieten verwijderd. Dat is fijn, want dan gaan ze straks niet aan elkaar plakken. Bovendien gaat je frituurolie zo langer mee.

Droog de frieten af
Hete olie houdt niet van water.

Bak de frieten voor
Verwarm je frituurpan op 140 tot maximaal 160 graden. Bak de frieten in kleine porties 3 tot 5 minuten (hoe hoger de temperatuur in je frituur, hoe korter) tot ze mooi goudgeel zien.

Even wachten
Laat de frieten een half uurtje uitlekken en afkoelen in een schaal. Verhoog ondertussen de temperatuur van je frituurpan naar 190 graden.

Bak de frieten een tweede keer
Nu dus op 190 graden, en dit gedurende een minuut of 3-4. Als alles goed is gegaan, hebt u nu stevige, knapperige, goudbruine, goed doorbakken frieten op uw bord liggen.

Frietsaus is foute boel. Eet de frieten met mayonaise.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De meest gebruikte aardappels voor friet zijn ‘melige’ aardappelen (zo genoemd wegens hun hoge zetmeelgehalte). De bekendste daarvan is het bintje. Dit is geschikt als frituuraardappel omdat het een lange vorm heeft, de ogen aan de oppervlakte liggen en het de juiste samenstelling heeft. Bovendien kunnen de kleinere aardappels gebruikt worden als kookaardappel. Het bintje is vrij bevattelijk voor ziekten, zodat vrij veel bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Andere aardappelrassen die geschikt zijn voor friet zijn: Agria, Première, Santé, Victoria en Frieslander.
bamibal
12 jaar geleden
De bintjes zijn daar goed voor.
Gewoon snijden en bakken tot ze gaar zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Bintje (vroeger veel gebruikt), is haast uit de schappen verdwenen maar vele anderen zijn goeie vervangers en geschikt, als ze maar vastkokend zijn. Kijk daarvoor op de verpakking in de supermarkt. Daar staat ook vaak op of ze geschikt zijn om te bakken of frituren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik bintjes, kan je die niet krijgen ga dan voor licht-kruimige aardappelen.

Olie/Vet:
Gebruik arachide olie (= pindaolie). Deze kan probleemloos 180°C aan (dus ook geen aankoeken van verbrande olie).

Voorbereiding:
Aardappels schillen, wassen en in theedoek drogen. In staafjes van ca. 1 cm. breedte snijden. Liefst met een gekarteld mes zodat het snijvlak niet te glad wordt (onderzoek in de patatindustrie heeft uitgewezen dat het beste resultaat verkregen wordt indien de staafjes "geschuurd" worden).
Onregelmatige of te dunne (kant-)staafjes weggooien. Friteuse op 140°C zetten (vaak wordt 160°C vermeld, doch mijn ervaring is dat 140°C betere resultaten oplevert). Staafjes wassen en 15 min. in koud water laten staan. Schoonspoelen en in theedoek drogen.
NB: Een kwartiertje in goed gezouten water kan ook, de patat wordt dan duidelijk krokanter.

Bereidingswijze
De patat in kleine porties voor de eerste ronde in de friteuse bakken. Regelmatig schudden opdat de staafjes niet aan elkaar plakken. Zodra de staafjes een mooie lichtgele tint hebben kunnen ze uit de frituur. Afhankelijk van de soort kan dit al na 2,5 minuut of pas na 6 minuten zo zijn. Indien ze na 2,5 minuut al bruin zijn was deze soort beslist niet de goede. Bij het verwijderen uit de friteuse de patat goed uitschudden en op keukenpapier laten uitlekken en droogdeppen. Dat hele proces vanaf het uit de olie verwijderen tot en met het droogdeppen dient binnen 20 seconden te geschieden (na 20 sec. zal de patat de nog aanwezige olie "absorberen").

Vervolgens de patat geheel laten afkoelen en de friteusetemperatuur opvoeren naar 180°C.
De patat dan afbakken (de maximale tijdspanne tussen voor- en afbakken is overigens 2 uur). Over het algemeen is de patat klaar zodra ze allemaal "boven" drijven en het bruisen (nagenoeg) voorbij is. Op een minuutje of 3-6 dient gerekend te worden. Niet vergeten weer af en toe te schudden. Na het verwijderen uit de olie wederom goed uit laten lekken en op keukenpapier storten; de absorptiegevoeligheid van de patat is deze keer echter duidelijk minder.
itsme
12 jaar geleden
Ik gebruik gewoon de aardappelen die ik in huis heb, meestal kruimige aardappelen.
Wat wel belangrijk is, is ze heel goed te wassen voor je ze bakt.
En dan bak ik ze altijd 4 a 5 minuten op 140 graden. dan even ze laten rusten/uitdruipen en daarna 3 minuten op 180 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik hier altijd grote aardappelen voor,bij de Lidl heten ze tafelaardappelen en wat ik ook altijd eerst doe is even voor frituren en als je bijna gaat eten dan af frituren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle aardappelen zijn geschikt voor patat vind ik. Ik doe dat als volgt:
Bij kruimige soorten snijden en in water zetten; droogdeppen en op hoge temperatuur voorbakken (zo'n 160 graden) of gewoon in 1 keer bakken.
Minder kruimig kan voorbakken op lagere temperatuur (zo'n 140 graden)
vastkokend/lichtkruimig : voorkoken of stomen, ook ideaal voor vlaamse friet of partjes. Probeer ook ns zoete aardappel.Niet door (gaar) laten koken! Maar wel iets meer dan blancheren.
Hierna terugkoelen/uitlekken/ droogdeppen en tussen 170 en 190 graden afbakken hoe hoger de temperatuur hoe krokanter. Let op dat vet/olie geschikt is voor temperatuur die je wil aanhouden.
smakelijk