Kun je muizen eten?

Ik vraag me af of muizen voor de mens eetbaar zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor alle reacties sofar. Ik vroeg het specifiek omdat ik ergens las dat spitsmuizen giftig zijn, vandaar. In dit geval gaat het om de gewone huismuis. En vele kleintjes maken 1 grote.

Iemand nog een idee over hoe het beste te euthaniseren?

Toegevoegd na 3 uur:
op de reactie rondom de spitsmuis: het gaat om de normale muis (ik denk aan mini-saté), maar omdat het familie was in mijn ogen van de spitsmuis...toch maar gecheckt...

Toegevoegd na 4 dagen:
Aan dromer: dan heeft de dierenbescherming heel wat te doen denk ik: wat dacht je van al die boerderijen waar konijnen geslacht worden? Als ik sprinkhanen wok, staan ze hier dan ook voor de deur?

Maar terzake: ik dacht aan het platslaan en kort opbakken, zodat het borstvlees eraf te eten is.

Qua euthanasie; alle tips zijn nog welkom. Ik dacht inderdaad aan nek breken, maar denk je echt dat dat zoveel botsplinters oplevert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.4K

Het beste antwoord

Ja, ze zijn eetbaar.
Nee, ik zou het niet proberen. Ten eerste: hoe wil je die muizen doodmaken? Van verstikken wordt het vlees taai. Nek breken, dan zit er allemaal bot in het vlees. Inspuiten, dan ga jij ook een beetje dood.
Bovendien: muizen zijn zo klein, hoe wil je die ooit klaarmaken? Nee, dan liever een stuk vlees uit de supermarkt.
En denk eraan dat de dierenbescherming bij je op de stoep staat als je een dier vermoord zonder daar papieren voor te hebben zoals slagerijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja die zijn eetbaar, maar of het lekker is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan (maar ikzelf heb het nooit geprobeerd). Je zult er niet dood aan gaan, vermits ze geen vergif hebben gegeten. Of het lekker is betwijfel ik (anders stonden ze wel vaker op de menukaarten), en ook zit er niet veel vlees aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt muizen eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijkbaar wel, want mijn ouders vertelde altijd dat er in oorlogstijd geen muis meer te vinden was, want die werden opgegeten...niet door de katten, want zelfs die waren er niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
van mij een +goed antwoord
Alles is in principe eetbaar. Een muis? Ja, waarom niet. Muskusratten en cavia's worden in Zuid-Amerika gegeten. Het is en blijft vlees. Hoop gedoe met al die botjes, en je douwt het waarschijnlijk in je holle kies, maar toch... eetbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom niet.
Ratten zijn ook goed eetbaar maar geef mijn portie maar
aan fikkie.
Ik hou het wel bij gestampte muisjes.:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gestampte muisjes...maar ik zou het niet doen want ze kunnen ook ziektes over brengen,in onze cultuur komt het niet voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spitsmuis is helemaal geen muis. Dus gezien je toevoeging weet ik niet helemaal of deze vraag nu nog wel over muizen gaat, of toch over spitsmuizen.

Muizen kun je sowieso wel eten. Of het lekker en handig is, zullen we maar in het midden laten.

Spitsmuizen kun je ook wel eten, mits je weet waar dat gif zit, zodat je dat deel van de muis kunt weghalen. (Hoe giftig het is, weet ik niet, maar als je met het gif van 1 spitsmuis 200 muizen dood kunt maken, ga ik het er niet op wagen.)

Toegevoegd na 17 uur:
Ok, het gaat dus over gewone muizen. Zie hier een tweetal recepten:

http://www.goeievraag.nl/vraag/lekker-recept-muis.84284
http://www.smulweb.nl/927551/koken/recept/Gevulde-relmuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werden ze in de Romeinse tijd gegeten
Maar welke muizensoort het was weet ik niet
13 jaar geleden
In China eten ze pasgeboren muizen. Muis geboren, wordt aan staartje opgetild, plons even in de frituur en eten maar....
Je moet er van houden ......
13 jaar geleden
Als het voor de kat goed is, is het voor de mens goed... Simpel toch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil u ook van die heerlijke hamburgers maken zoal in Demolition Man (in de onderwereld)? Ik weet niet meer of het gemaakt was van muis of van rat :D , Stallone schrok er even van toen hij het hoorde, maar at daarna vrolijk verder.

Sta er wel bij stil dat muizen echte zwervers zijn, dat ze dus overal in en door kruipen. Hun overleven plaatsen - en dus bacteriën en chemicaliën waar wij erg gevoelig voor zijn. Als je dus een "wilde" muis wilt braden, moet je wel eerst in zijn paspoort kijken om te zien waar hij geweest is, anders wordt je ziek van de chemicaliën die hij misschien in zijn lichaam(pje) heeft.

Het is dus echt af te raden, misschien een idee voor als het echt niet anders kan (in geval van oorlog of iets dergelijks).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je alle organen eruit haalt (behalve het hart) kan het