Hoe lang moeten aardappelen koken?

hoe krijg ik mijn aardappelen nu echt lekker? Wat is de ideale kooktijd voor aardappels?
Zitten er bijvoorbeeld nog grote verschillen tussen per soort aardappels? Heeft de ene aardappelsoort een langere kooktijd dan de andere.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
36.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
Zit zeker verschil in smaak en structuur

Het beste antwoord

De kooktijd verschilt per soort aardappel. Maar ook de grootte en hetgeen wat je er van wilt maken speelt mee. Gemiddeld kook je aardappels in zo’n 20 minuten gaar.
De aardappels hoeven dan niet helemaal onder water te staan. Meestal is een laagje van een centimeter of 5 voldoende. Wanneer je aardappels in kleinere stukjes snijdt, zijn deze sneller gaar. Het is belangrijk om aardappels in de zelfde grote te snijden, dan zullen ze gelijkmatig gaar worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Details
Nieuwe aardappelen doe je in reeds kokend water (gezouten). Deze mogen niet weken en de kooktijd bedraagt ongeveer 15 minuten. Ook vastkokende aardappelen kan je direct in kokend water doen. Hierbij bedraagt de kooktijd een 5 tot 10 minuten en daarna laat je ze nog ongeveer 10 minuten in het warme water liggen.
Oude aardappelen daarentegen leg je in koud water (gezouten) en breng je aan de kook. Deze methode gebruik je ook voor bloemige aardappelen want je dient ze zacht te koken. Ineens in kokend heet water leggen zal ze uit elkaar laten vallen.

Vanzelfsprekend kun je het beste na ongeveer een kwartier regelmatig in de aardappels prikken om de gaarheid te testen. Als je dit zo checkt, weet je in het vervolg wanneer deze soort aardappelen gaar is.
SimonV
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
toevoeging : grote aardappels hebben een langere kooktijd nodig.
Wanneer je grotere en kleinere aardappels hebt, snij dan de grote door.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt, maar dat had ik al gezegd...;-)
Wanneer je aardappels in kleinere stukjes snijdt......
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank voor het uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (1)

Hoe lang? Een minuut!
Breng de piepers even aan de kook, daarna kan je het vuur uitzetten. Laat ze langzaam garen in het gekookte water, hoe kleiner je ze snijdt hoe sneller gaar natuurlijk!
Er is verschil tussen vaste en kruimige (bloemige) aardappels. De kruimige vallen vrij snel uit elkaar, dus niet te lang in de pan laten garen.
Het duurt een kwartiertje afhankelijk van de grootte, maar probeer het eerst eens uit.
Ik doe het al jaren, kreeg ooit deze tip, maar let niet zo op de tijd met koken. Iets is gaar of nog niet klaar.