Zijn verpakte mosselen uit de supermarkt nog in leven?

Hoe overleven mosselen 7 dagen in een verpakking uit de supermarkt.
Een grote supermarkt (ik zal de naam niet noemen) verkoopt de meest verse mosselen 3 dagen na verpakking.
Dan kun je toch niet meer spreken van verse mosselen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
51.8K

Het beste antwoord

Zolang de mossel zijn schelp door zijn sluitspier dichthoudt, is hij vers en leeft nog. Door zijn schelp dicht te houden droogt hij namelijk niet uit. Zodra hij zijn schelp open heeft en hem na een ferme tik niet direct weer sluit, is de mossel dood en dan moet je hem weggooien.
Een mossel is een filteraar en filtert het water dat door de geopende schelp naar binnen stroomt door de instroom opening. Door de uitstroom opening spuit hij het gefilterde water weer naar buiten. Het eruit gefilterde plankton wordt naar de maag gebracht en het afval wordt in pakketjes als een soort 'pseudofaeces'', weer naar buiten geworpen. Zo filtert hij veel slib en hierin zitten vaak giftige stoffen van algen en hierdoor kan de mossel zelf ook giftig worden. Daarom is het heel belangrijk dat je ook , bij het bereiden van een mosselmaaltijd, de zg. 'slibmosselen' ook weggooit. Zij kunnen de hele maaltijd verpesten en je kan er knap beroerd van worden.
Dit zijn de gesloten mosselen die zwaarder dan de andere mosselen zijn. Altijd controleren dus of er geen tussen zit!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u voor de informatie.
dit beantwoord mijn vraag: over de versheid van mosselen

Andere antwoorden (5)

Zeker, dát mag je aannemen! Als je overleden (verse) mosselen koopt wordt je ziek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mosselen die je in de winkel koopt leven nog maar zijn ontbaard. Dat wil zeggen dat de baarddraden en de baardklier uit de mossel zijn getrokken. De mossel kan op deze manier nog enkele dagen overleven in goede omstandigheden (koel en vochtig), maar zal na een aantal dagen sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mosselen blijven ongeveer nog een week goed na verpakking. en ze leven van plankton en de mineraaltjes in zeewater. maar zoveel hebben ze nog niet nodig !. Als de mosselen bijna overdatum zijn dat kun je ze het beste gaan koken en de schelp eraf halen en dan invriezen. dan kun je ze later nog opeten !.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, deze zijn nog levend. Je moet ze ook even de tijd gunnen om bij te komen door ze een paar uur voor bereiding even in een bak met zout water te leggen. Zo kun je ook testen of ze nog vers zijn; ze gaan in het water een klein beetje open. Wanneer je tikt op de schelp, sluit deze langzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen weten niet dat ze in de supermarkt levende mosselen kopen, en dat ze levend en wel de pan ingaan.

Wat me brengt bij het tweede puntje: als er een niet levende mossel je pan ingaat heb je een probleem. Je kan er dan erg ziek van worden: voedselvergiftiging! En het hoeft er maar eentje te zijn, en je bent een paar dagen goed ziek hoor!
Let er dus op dat je alleen de levende mosselen kookt. Daarom vertel ik het hier graag nog even:
Als je de mosselen uit de vacuum verpakking haalt zullen er mosselen zijn, die niet direct sluiten zijn niet per se niet goed. Ze kunnen nog wat versuft zijn van de tijd in het vacuum pak met extra toegevoegde zuurstof. Spoel ze af onder de kraan en wacht tot de schelpen sluiten. Sluiten ze echt niet, dan kan je misschien beter het zekere voor het onzekere nemen en deze dieren niet koken. De dieren in kapotte schelpen moet je zeker ook niet meekoken! Verder gaan de schelpen tijdens het koken open, maar ook de schelpen die niet open gaan hoeven niet per se ziekmakende dieren te bevatten. Sommige mosseltjes hebben namelijk een sterkere sluitspier of zijn zogenaamde slibmosseltjes die vacuum gezogen zijn in hun schelp! Open deze met een mesje boven een apart bordje, want er kan wat slib of zand in zitten.

Bron: Lekker en snel klaar gerecht. | Eten en drinken | Recepten