Hoe hou ik wafeldeeg rijzende terwijl ik de wafels bak?

Telkens ik Brusselse wafels bak, heb ik na bereiding van de deeg en na een uurtje laten rijzen superheerlijke en luchtige wafels. Na een tijdje tijdens het bakken, na een wafel of 6 of 8 stopt de deeg met gisten en worden de wafels minder luchtig en zwaarder. Ik heb al geprobeerd om elk half uurtje wat extra gist toe te voegen maar zonder succes. Ik wil alle wafels gelijk hebben en luchtig en krokant.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik wou wel eens weten hoe ze dat doen in die wafel en pannenkoekhuizen.. Die moeten toch steeds deeg hebben klaarstaan voor de klanten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13K

Het beste antwoord

Zorg dat je deeg op een warme plaats blijft staan en dek het tussentijds af met een deksel, zodat het niet "schrikt". Als je het te veel laat afkoelen, dan zakt het in elkaar en is het niet meer luchtig. Doe dus alleen even het deksel van je beslagkom als je een lepel beslag pakt en daarna vlug weer het deksel terugleggen. Je deksel moet natuurlijk wel zijn voorverwarmd, want anders koelt je beslag nog steeds teveel af. Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

extra gist toevoegen helpt niet zoals u al gemerkt hebt, ik denk dat het belangrijker is dat het deeg niet op de tocht staat en niet te veel meer in roeren
anneliez
12 jaar geleden
Weet niet welk recept je gebruikt,maar je kan anders het water vervangen door spuitwater(spa rood)dan krijg je veel lichtere wafels.
fremar
12 jaar geleden
Misschien is de aanrecht , of andere ondergrond net iets te koud, misschien helpt het als je de beslagkom op een broodplank of een handdoek zet.
Succes met de wafels.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ga ik de deeg splitsen in 2 potten en dan slechts 1 pot gebruiken om zo de deeg in de andere pot niet te hoeven omroeren bij het uitscheppen van de deeg.
Kwestie van temperatuur zou het geen probleem mogen zijn gezien de omgevingstemperatuur een 26 graden bedraagt en de ondergrond is een plastic tafeltje.
ik gebruik deze zakken hiervoor
je zet de pan met beslag erin

gemaakt van radiatorfolie en fiberfill
t staat echt tochtvrij

of gebruik de rooster van de magnetron zodat het ook van een koud aanrecht afstaat