kun je een natuurlijk gestorven dier eten?

Bijvoorbeeld als je een varken hebt die een gelukkig leven gehad heeft, dat je die dan als die gaat nog gewoon kan "slachten" en daarna opeten. Het zou natuurlijk geweldig zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Je moet het dier gelijk slachten nadat het gestorven is, hier kun je niet lang mee wachten. (vanwege ontbinding)
En een dier dat een natuurlijke dood sterft, is waarschijnlijk oud. En een oud dier heeft meer kans om dood te gaan vanwege een ziekte. En mogelijk is ouder dier minder smakelijk dan een jonge..
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe weet je dat het een natuurlijke dood is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ga je meestal van uit als je een dier hebt wat oud is geworden en plotseling dood gaat.

Het beste antwoord

dat lijkt mij afhankelijk van de doodsoorzaak. Technisch kan het wel, maar het is niet voor niets dat de voedsel en warenautoriteit allerlei eisen hieraan stelt. Een te slachten dier wordt keer op keer op keer gekeurd en getest, een dier dat een natuurlijke dood sterft, ontloopt (een aantal van) die keuringen.
Bijvoorbeeld: Is een dier ziek geweest en heeft het medicijnen gehad, dan staat er bij slachten een wachttijd voor, zodat alle medicatie uit het dier is voordat het doodgaat en dus niet in ons vlees terechtkomt.

Een dier wat geslacht wordt, laat men zo snel mogelijk uitbloeden, dat proces is veel minder goed mogelijk bij een dier dat een natuurlijke dood sterft.

Daarnaast is vlees van een dier wat heel oud geworden is, taai.

Technisch is het dus zeker mogelijk om een natuurlijk gestorven dier te eten, maar houdt er rekening mee dat je op een aantal zaken geen zicht hebt, en dat de kwaliteit veel minder goed bewaakt is dan bij een slachtdier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg duidelijk en zinvol

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, alles wat jij aan vlees eet, heeft ooit geleefd. Hoe het dier sterft is wellicht ethisch van belang maar slachttechnisch niet. Jeroen Dijsselbloem houdt ook varkens en heeft er inmiddels al 2 opgegeten (met zijn familie).