Waarom kun je een te zacht gekookt eitje niet weer opnieuw in de pan doen en koken?

Ik had de eieren niet lang genoeg gekookt (eigeel droop eruit). De dag erna heb ik opnieuw water gekookt, eitjes erin voor 2 minuten, eruit gehaald, resultaat: dezelfde zachtheid als de dag daarvoor. Hoe kan dit? Ben erg nieuwsgierig naar een goede verklaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
52.2K

Het beste antwoord

Dat komt omdat het eiwit (wat dus wel gestold is) als een soort isolatielaag om het eigeel zit. Wanneer je het opnieuw gaat verhitten zal het niet voldoende door het eiwit worden doorgelaten.

Maar.....zacht gekookt eitje is toch heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het ei is afgekoeld van binnen en dus niet meer heet genoeg is om het eigeel verder te garen.

Wanneer het ei dan weer in water gedaan wordt, duurt het erg lang voordat de hitte door de schaal en het eiwit heen is voordat de hitte eindelijk bij het eigeel komt. Dus wanneer je het ei langer in het kokende water had gedaan, was het eigeel vanzelf wel gaan garen en stollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet echt een antwoord op je vraag, wel een mogelijkheid voor niet goed gekookte eieren.

Gewoon even in de koekepan en als "roerei" alsnog gaar maken....heb ik ooit eens gedaan.

Anderalternatief: Doe het ei in een oven gerecht en laat het dan op die manier mee gaar worden. (moet zonder schaal natuurlijk)