Hoe geef ik mijn kippenpoten een kruidig en zoetig krokant korstje?

Vandaag mijn kippenpoten omgewenteld in bloem met paprikapoeder. 5 minuten aangebakken in ruim zonnebloemolie. Ik zag dat de olie snel ging verkleuren, en de stukjes bloem die van de kip vielen werden snel bruin. Toch kreeg ik er best een korst op. In ovenschaal gedaan met wat boter en olie en met alaminium folie 30 min laten garen op 200 graden. De kip was lekker, zeker niet droog, maar proefde totaal geen paprika. Het vel liet ook los..
Voor ons kindje van net 1 willen we het rustig aan doen met de kruiden langzaam opbouwen.

10 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (3)

Vrij heet bakken in pindaolie en heel vaak omdraaien, zodat het niet verbrandt. Vooral bij vleugels werkt dat goed. Poten zijn zo dik dat het eigenlijk te lang duurt om ze steeds om te blijven draaien. Ik vind poten daarom niet zo geschikt om ze zo te bereiden, dan zou ik eerder een recept gebruiken waarbij je de kip braadt. Een goede anti aanbaklaag is ook belangrijk zodat het vel niet blijft plakken.

De kruiden zijn niet zo heel belangrijk naar mijn idee, gewone peper en zout vind ik op zich wel voldoende, paprikapoeder maakt de kip wat zoeter. Wil je wat variatie dan kun je nog koriander, komijn (djintan) en nog veel meer specerijen gebruiken, afhankelijk van de streek waar het recept vandaan komt. Internet zit vol met kiprecepten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens het volgende:
Kippenbouten (geen al te dikke) afdrogen kruiden met peper en zout en in de bloem rollen, overtollige bloem er afkloppen en in losgeklopt ei wentelen, daarna door paneermeel.
Nu even wat meer over dat paneermeel:
Als je echt alles zelf wil maken houdt je je oud brood bij dat je enkele dagen goed laat drogen. Om het laatste vocht eruit te halen leg je het nog een uurtje in een warme oven (ongeveer 80 graden C is voldoende) dat gooi je na afkoelen in een blender en laat het fijn malen. Bij dit paneermeel kan je allerhande kruiden en andere toevoegingen doen naar smaak.
Wil je dit niet doen dan kan je er ook in de winkel gaan kopen :-)
Voor een lekkere paprikasmaak gebruik je een verhouding van ongeveer 2 eetlepels vers paprikapoeder per 150 a 200 gram chapelure. Als je vindt dat het korstje niet dik genoeg is herhaal je stap 2 en 3 nog eens. Hiermee bedoel ik dus even terug door het ei en dan door de chapelure.
Wil je een tuinkruidenkorstje dan doe je wat peterselie, een weinig dragon, wat tijm, bieslook en naar smaak wat kervel bij je paneermeel en laat dat dan even mee malen zodat de kruiden goed in het paneermeel zitten. Ook hier kan je eventueel een tweede maal paneren.
Wil je een zoeter korstje dan kan je een weinig paneermeel met wat honing mengen, eventueel kan je er ook wat zoete paprika aan toe voegen, (even een kleine verwittiging: dit is een plakkerige bedoening maar wel lekker.) en daar je bouten inrollen zonder ze eerst door ei te wentelen en dan nog even door gewoon paneermeel.
Bakken doe je best in arachideolie op niet al te hoge temperatuur, circa 160 graden C zou moeten volstaan.
Serveren met een lekker zomers slaatje en wat aardappelslalade, smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lucius0605
10 jaar geleden
wat is chapelure?
En hoe lang bakken? Ik neem aan de de korst snel aanbakt, maar dat de kip bij kippenpoten van binnen nog niet goed gaar is...
Verder een leuk interessante methode!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chapelure = ander woord voor paneermeel.
Hoe lang bakken? Tot ze gaar zijn, wat afhangt van de grootte van de boutjes, en dat zal zo ongeveer een 8 tot 10 minuutjes duren denk ik. En het gaat om BAKKEN niet aanbakken, je bent met boutjes bezig niet met een ganse kip. D.w.z. dat je het in een friteuse (frituurpan) moet doen.
Met 'Kentucky fried chicken powder' bij de toko Je hebt ze in diverse varianten :hot_sweet_mild... wel een mondkapje gebruiken het stuift nogal krokanter krijg Je ze niet,ps; Je kan kippepoten ook even voorgaren door in bouillon te koken