Kun je een friekandel op een hout kachel (speksteen) bakken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, daar wordt het speksteen niet heet genoeg voor. Het is geen steengrill. Je maakt nog een kans als je de frikandel voor het vuur houdt met het deurtje open.
paulus811
7 jaar geleden
Ja, dat kan. Regelmatig even omrollen zodat alle kanten even warm worden. De frikandel wordt wel iets droger dan wanneer je die in de olie bakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
O, ik zie nu het antwoord hierboven (tegelijk aan het typen geweest). Het zou inderdaad kunnen dat het speksteen niet warm genoeg wordt. Wij legden vroeger de broodjes, frikandellen en kroketten gewoon op de hete kachel, maar die was wel van staal.

Een stalen kachel met losse speksteen plaat bovenop wordt volgens mij warmer op de speksteen dan een kachel die geheel met speksteen is bekleed. Gewoon even uitproberen...