Waarmee kun je gembersiroop vervangen in een (koud) gerecht?

Ik ga voor de kerst een nieuw recept proberen maar er moet maar 1 eetlepel gembersiroop in. Verder gebruik ik het nooit dus vind ik het zonde om een hele fles te kopen. Waarmee kan ik dat vervangen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
46.8K
dudemeister
7 jaar geleden
je kan het verder gebruiken in een wokmaaltijd of als je een rijstmaaltijd gebruikt. Ook lekker als thee, los op in een kop heet water.
Daarnaast is het ook nog eens gezond

Het beste antwoord

Je kunt ook 1 theelepeltje nemen uit het potje stemgember als je dat toevallig in huis hebt. Dit is geconcentreerder dan de siroop, neem er dus niet teveel van. Het gaat puur om de smaak van gember en die moet niet overheersen als er om siroop gevraagd wordt. Het moet slechts subtiel zijn.

Een flesje gembersiroop is echter lang houdbaar, want suiker conserveert. Het beste is om het donker te bewaren. Ik gebruik het soms zelfs in een sladressing met fruit (gembersiroop, citroen- of limoensap en zure room) en het is vaak erg lekker in Aziatische gerechten als je geen gemberwortel in huis hebt. Het geeft dan een iets mildere/zoetere gembersmaak dan geraspte gemberwortel.

Je kunt ook een gemberwortel kopen en het zelf maken. Snijd een stukje van 100 gr. van de gemberwortel, schil en rasp het op een fijne rasp. Kook in een pannetje 400 gr. rietsuiker samen met 200 ml. water op en laat de suiker helemaal oplossen. Doe er dan de geraspte gember bij en laat zo'n 5 min. op een laag pitje pruttelen. Laat alles afkoelen en proef dan of hij sterk genoeg is. Laat de gember nog wat langer trekken als je hem niet sterk genoeg vindt. Vang de stukjes rasp op in een zeef en vul de siroop in een brandschoon potje of flesje.

Je kunt de hoeveelheden uiteraard evenredig delen als je meer of minder wilt, het is slechts een indicatie van de verhoudingen onderling. Houd je een stuk wortel over, snijd hem dan in stukjes en dan kan je deze 3 weken, verpakt in een stuk keukenpapier dat je in een plastic zakje doet, in de koelkast leggen.
Mijn tip is dan om het hele stuk overgebleven wortel te raspen en als een soort worstje in de folie te verpakken en in de vriezer te leggen. Elke keer als je een stukje nodig hebt, kan je dan makkelijk een stukje afknippen of -breken en gebruiken. Het neemt zo amper ruimte in beslag en is zo langer houdbaar.
amc
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat een goede tips allemaal, bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb toch een flesje gekocht want het was idd goedkoop en ik kan het voor veel meer gebruiken zag ik. Veel goed tips hoor, dank je!
amc
7 jaar geleden
Probeer eens een scheutje gembersiroop door verse roomkaas te roeren....heerlijk op een bagel met daarop verse gerookte zalm! Het ietwat zoetige met het zoute van de vis is echt verrassend lekker.
Doe eens een scheut gembersiroop met wat citroensap in een glas, een bol citroensorbetijs erbij en aanvullen met Spa rood of Prosecco....ook een lekker fris drankje!

Andere antwoorden (2)

Gembersiroop is vooral suikersiroop met een beetje gembersmaak. Voor de zoetigheid zou je het kunnen vervangen door honing. Het vleugje gember kun je eventueel toevoegen door een snufje gemalen/gedroogde gember, als je dat in huis hebt.

Toegevoegd na 1 uur:
Een flesje gembersiroop is trouwens niet zo duur (1,79 bij AH). Wat je over houdt, is ook erg lekker op de pannenkoeken of in een wokgerecht.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb toch een flesje gekocht want het was idd goedkoop en ik kan het voor veel meer gebruiken zag ik.
Gewone suiker kun je gebruiken of als het een Indisch recept is zou ik bruine suiker aanraden. Koop een klein stukje gember , in grote en in kleine stukjes los te koop bv bij de toko en je bent klaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
De suiker verhitten en de gember fijn snijden, mengen en laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.