Bij een Toko zag ik bakjes met Japanse zeewier. Waar wordt dat doorgaans voor gebruikt.

Neem aan, om op te eten, maar moet je het koken als groente, of gebruiken als smaakmaker door een gerecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Zeewier wordt vaak als salade gegeten bij vis en als basis voor soepen en sauzen en in sushi. Het is erg voedzaam en bevat veel vitaminen. Bovendien is het goed voor huid en haar en werkt zuiverend.

In zeewier zit veel jodium wat helpt tegen groei- en ontwikkelingsstoornissen. Rijke hoeveelheid jodium in zeegroente helpt tegen groei- en ontwikkelingsstoornis. Verder zit er veel eiwitten, sporenelementen, aminozuren en mineralen, calcium en kalium in.

De smaak varieert van zacht tot pittig, van zilt als oesters tot hartig als paddestoel en hazelnoot. De ene soort wordt rauw, al dan niet verkruimeld, gegeten, de andere gekookt, gebakken of geblancheerd. En behalve vers en gedroogd, wordt zeewier ook in de vorm van druppels, poeders en tabletten verkocht. Van de 35.000 zeewiersoorten die bekend zijn, wordt slechts een fractie geconsumeerd.

Wanneer je het niet lekker vindt, kun je het ook als pillen kopen, zoals Kelp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zeewier is heel geschikt om in kleine beetjes in je (miso)soep te doen.
als de wier gedroogd is (is meestal wel) laat je het eerst weken in heet water.
sommige soorten moet je echt koken.
andere soorten zijn al snel zacht en geschikt om te eten.
op internet kun je vast wel recepten vinden als je de juiste naam weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, maar de bakjes die ik zag, waren vochtig van binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan was de wier vers lijkt me.
hoe was de naam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik helaas niet onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Loenie, dat vermoedde ik ook al. Maar kun je het rauw eten, of moet je het koken als groente?
Kombu of konbu (Japans: 昆布), ook genoemd dashima (Koreaans: 다시마), of haidai (Chinees) is een eetbare soort bruinwier dat veel in Noordoost-Azië gegeten wordt. De "Kombu" die het meest wordt gegeten is van de soort Laminaria japonica.

Kombu wordt veel gebruikt in de Japanse keuken als een van de drie hoofdingrediënten van dashi, een soort bouillon. Kombu wordt meestal gedroogd verkocht of versnipperd tot "Oboro kombu". Het wordt ook vers gegeten als sashimi . Kombu dashi maken is eenvoudig maar kombu dashi poeder kan ook worden gebruikt. Een reep gedroogde kombu wordt meegekookt vanaf het begin van de bereiding en wordt meestal meegegeten. Kombu kan ook worden gezouten met zoet-zure smaak in kleine reepjes van 5-6 centimeter lang and 2 centimeter breed. Deze worden gegeten als snack bij groene thee.

Kombu is ook belangrijk in de Koreaanse keuken en de Chinese keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sushi! :D
Bij de miso soep
en noem maar op. Het kan gewoon in de meeste eten wel gebruikt worden! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nori wordt veel in Japan gebruikt, waar het vanwege de soepele en fijne structuur “keizerlijk wier” wordt genoemd. Het leeft in de Indische Oceaan en is oorspronkelijk rood, maar kleurt tijdens van het drogen donker paars tot zwart. Nori wordt doorgaans verkocht als dunne rechthoekige vellen. Het wordt gebruikt in soep en bij het bereiden van vlees, omeletten, saus en als decoratie of voor het bijeenhouden van Sushi.