Hoe kook je een kreeft zonder pijn?

Naar aanleiding van een gesprek met een chef kok die dat barbaars vond de kreeft levend in de kookpot te gooien.Hij is voorstander van een tik in de nek.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Het probleem is dat we niet weten hoe kreeften pijn ervaren. We weten in elk geval dat ze geen pijn voelen zoals wij: pijn is bij ons en andere zoogdieren iets dat ontstaat in de hersenschors, het deel van de hersenen dat instaat voor de meer ingewikkelde bewerkingen. Kreeften hebben heel primitieve, eenvoudige hersenen. Gewoon een zenuwknoop, een verdikking van een zenuw. Met zo’n soort hersenen ben je in staat tot niet veel meer dan automatisch reageren, en zeker niet tot wat wij begrip noemen. Bovendien komen in haar zenuwstelsel geen pijnreceptoren voor, zoals bij ons. Ons soort pijn kan een kreeft niet ervaren.
Maar wat ze dan wel ervaart, kunnen wij dan weer niet echt weten. Wij zijn nu eenmaal geen kreeften.

Voorzover we weten heeft afkoeling op alle wezens een verdovend effect. Het ziet ernaar uit dat het humaner is de kreeft voor het koken even in de diepvries te leggen tot ze onderkoeld is, zodat ze het koken niet meer voelt. Het afkoelen gaat veel geleidelijker dan de temperatuurschok van het kokend water, dus de kans is groot dat de kreeft daar minder last van heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is bewezen dat de kreeft hier niks van voelt en op slag dood is. Tevens een tik op de nek bij een schaal dier is zelden effectief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou weer -1, ganzeoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahaha
Je zou hem kunnen verdoven met whiskey
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die tik in de nek moet dan wel van dien aard zijn dat het hoofd ongeveer los komt van de romp, anders heeft de kreeft alleen maar meer pijn. Maar ik denk inderdaad dat het humaner is om de kreeft eerst (snel) te doden en dan pas te gaan koken. Een flinke knuppel op het hoofd zou wel moeten werken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kunt de kreeft verdoven door een klap met de achterkant van een stevig mes op z'n kop te geven.
Een andere methode is een vleespen door de kop te steken.
Het blijft een onaangename situatie als je kreeft bent , en gedoemd bent als maaltijd.
Een snelle dood is het beste,en dat op bovenstaande wijze.
Met de methode in kokende bouillon gooien,duurt 3-5 seconden voor de dood intreedt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Patrick;

Da's heel eenvoudig; zorg dat je niet met het kokende water in aanraking komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een kreeft koken zonder pijn? Gewoon je vingers niet in het water doen, dan doet het niks geen zeer.