Vlees uit de supermarkt bevat doorgaans veel vocht. Hoe dit op te lossen tijdens het koken?

Vooral bij gehakt vind ik dit een probleem. Zelf schep ik het er altijd heel onhandig uit. Of voorzichtig afgieten. Heeft iemand een betere oplossing? (behalve naar een goede slager gaan)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
37K

Het beste antwoord

De truc om vochtige producten in een pan toch op een droge manier te bakken, ligt hem in de temperatuur.

Wanneer je een zo groot mogelijke koekenpan (groot oppervlak) met een dikke bodem (houdt veel hitte vast) goed heet laat worden, er dan een beetje olie in doet, en het gehakt, dan verdampt het vocht heel snel. Houdt het gehakt in beweging, zo verdampt het meeste vocht, maar haal de pan niet teveel van het vuur, de pan mag pas afkoelen als het vocht verdampt is.

Eenvoudig maar doeltreffend. Dit werkt bij alle vochtige producten. Stel je maar voor: Als je een paar stukken appel in een hoge pan doet, en die op laag vuur zet, heb je na een tijdje appelmoes. Wanneer je een grote koekenpan verhit op groot vuur, en de appeltjes erin doet, krijg je gebakken appel, omdat het vocht meteen verdampt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bakken totdat het vocht verdampt is. Dat is ook veel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar een goede slager gaan is toch echt de enige oplossing.

Het probleem is dat het gehakt vol vocht zit. Dat vocht krijg je er zelf niet goed uit - vriesdrogen zou helpen, maar dat is voor een normaal mens onhaalbaar. Als je dus gehakt met vocht koopt, zal dat vocht ook in de pan belanden - zodat je gehakt ligt te koken in plaats van te braden zoals het hoort.

Zoek dus een goede slager.

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van de Duitse grens woont, ga dan naar een Duitse slager. Mijn ervaring is dat het vlees in Duitsland van veel betere kwaliteit is dan hier - echt een groot verschil.

Misschien kun je hier in Nederland eens een Turkse of Algerijnse slager proberen - maar dat is meer een gok, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
13 jaar geleden
Zoals je groenten afgiet na het koken, doe ik dit af en toe ook met supermarkt-gehakt. Het kan soms niet anders, vooral als het water mijn gerecht ’‘verpest’‘. Van langer doorkoken tot het water verdampt wordt mijn gehakt een beetje taai. Dus na het bakken even in de vergiet en weer terug in de pan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik om gehakt rul te bakken bv voor een saus, altijd rundergehakt, dat is veel droger dan varkensgehakt. Ook in spek zit, als je het uitbakt, altijd een boel water, heb ik de laatste jaren gemerkt. Volgens mij laten ze de varkens met een dieet vocht vasthouden, dan wegen ze zwaarder. Vroeger kon je spek bv lekker knapperig bakken.
Als ik gehaktballen wil maken dan doe ik op een pond half om half gehakt, 5 verkruimelde beschuiten, gehaktkruiden, en een losgeklopt ei. Dit alles goed mengen en ballen van maken. Dan is het echt lekker.

Runderlappen neem ik altijd even af met keukenrol.
Direct na het terugvallen van het schuim de lappen in het vet doen, en goed om en om bruin laten worden. Daarna beetje water erbij, en dan op een klein pitje heel lang laten sudderen. MMMMM heerlijk. Mijn moeder deed het ook altijd zo, en het smaakte prima!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tips +
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; ik heb me altijd afgevraagd waarom ik niet van die lekkere knapperige speklapjes kon bakken die mijn moeder maakte, met zo'n echt zwoerdje, maar hier met het Duitse vlees is dat een fluitje van een cent. Ligt gewoon aan het vlees dus.
(Enige nadeel : in speklappen ziet hier vrijwel altijd kraakbeen ;-) - maar dat neem ik voor lief. )
misschien een keer klagen in de winkel waar u het koopt soms zit er een soort verbandje onder zeg maar en die is ook al dik van het vocht [maar we betalen wel voor het gewicht] dus ook voor dat vocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees uit de supermarkt is inderdaad vaak kleddernat. Vroeger viel me dat niet zo op (of liever : wist ik niet beter), maar nu ik in Duitsland woon waar je ook in de supermarkt eigenlijk alleen maar 'slagersvlees' kunt krijgen, merk ik meteen hoe ongelofelijk veel droger en mede daardoor lekkerder het is.

De reden is volgens mij dat vlees uit de supermarkt ALTIJD bevroren is geweest. Kort en snel, dat wel, maar lang genoeg om cellen kapot te laten vriezen. De reden is dat je alleen van (aan)gevroren vlees mooie plakken kunt zagen ; kijk maar eens naar de retestrakke karbonaadjes en speklapjes die je in Nederland kunt kopen ; zo vind je ze hier echt niet. Hier worden ze met mes en hakbijl in lang niet altijd even dikke plakjes gesneden. En wellicht dat bevriezing tijdens het vervoer er ook mee te maken heeft.

Uit laten lekken, droogdeppen enzo heeft ook eigenlijk allemaal geen zin. Je kunt het vocht wel afgieren (gewoon in een vergiet en dan weer terug in de pan), maar dan is het leed eigenlijk al geleden. Het vocht komt pas tijdens het bakken (of liever : koken) uit de kapotte cellen zetten, en voor je je gehakt rul kunt gaan bakken of je karbonaadje grillen, heeft het zo al tien, twintig minuten liggen koken. Zelfs als je het grilt, komen er van die vocht-lillen uit die je normaal alleen bij bevroren vlees ziet.
Ook bij zelf (opnieuw!) invriezen merk je dat de smaak achteruit holt, en dat je het binnen een week moet eten, anders heeft het al een raar vriessmaakje / geurtje gekregen.

Het enige dat je er tegen kunt doen is echt vers vlees kopen (bij de slager en een enkele supermarkt) dat dan maar niet allemaal hetzelfde vormpje heeft maar tientallen keren beter smaakt en malser blijft, of het maar voor lief nemen. Ik weet wel dat ik er heel af en toe nog instink, maar dat steeds minder doe. Dan maar wat minder, veel lekkerder vlees voor het zelfde geld. Maar goed, dat geef je al aan niet te willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met naar een goede slager (liefst biologische) gaan?Bak je een pond supermarkt gehakt dan hou je de helft over,bak je een pond gehakt van de biologische slager dan is dat ook wat uiteindelijk in je pan ligt en ben je dus echt niet duurder uit.
En ook al is het eigenlijk verboden,vlees en dan voornamelijk kipfilet,wordt op sommige plaatsen in de vleesindustrie nog steeds geïnjecteerd met water om het meer volume te geven.Dan kun je deppen en afgieten wat je wil,het zal er toch uit moeten en dan hou je dus bijna niks meer over.