Soms staat er in recepten: Deksel half op de pan. Wat is hier de reden van?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Ivana
7 jaar geleden
Dat er stoom kan ontsnappen of het gekookte de laatste waterdamp kwijt kan, zodat het niet papperig wordt, bijvoorbeeld voor het droog-stomen van aardappels of rijst.
Inekez1
7 jaar geleden
Als je de deksel helemaal van de pan haalt kan ook de waterdamp goed weg, maar dan kan er te veel temperatuurverschil ontstaan tussen onderin de pan en bovenin de pan. De deksel half op de pan houdt wel een groot deel van de warmte in de pan, maar het vocht kan weg.
Cryofiel
7 jaar geleden
Veel gerechten koken over als het deksel op de pan zit, maar niet als er een kier tussen deksel en pan zit. Voorbeelden zijn pasta en aardappelen.

Antwoorden (1)

dan kan de vocht in de pan gedeeltelijk weg, als je het helemaal open laat dan kan er heel veel vocht weg, en als je het dan een paar uur in een pan laat is het water te snel weg, maar het is niet noodzakelijk voor gewone gerechten die ongeveer een half uur duren daar kun je gewoon de deksel eraf laten