Wat is de oorsprong van het Rotterdamse gerecht Schurfie Schurfie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4K

Antwoorden (1)

De oorsprong is Indonesisch , en komt uit de scheepvaart. Schurfie was een soort "prutteltje" van restjes van de vorige dag. Dat maakt de receptuur ook zo makkelijk : je kunt er letterlijk alles ingooien waar je nog wat van over hebt. Het was eigenlijk zeemanseten ; niet zo raar dat dat juist in een havenstad is ingeburgerd.

Toegevoegd na 27 minuten:
Helaas is er dankzij Harry Potter (en de rat van Ron), vrijwel geen informatie te vinden over de herkomst / betekenis van het WOORD schurfie. Dat het dubbel is wijst ook al op een Indonesische herkomst (waar je meervoud aangeeft door het woord twee keer uit te spreken).
Schurfie zal dus iets als restje, kliekje betekenen, en dat in meervoud (restjes, kliekjes), maar ik vind daar helaas geen bron van. Ik vermoed een Nederlands-Indische oorsprong.

Wel kom ik het woord schurfie hier en daar tegen in Indonesische verhalen / literatuur, vaak als naam (voor een zwerfhond, of een klein schriel kereltje) . Iets wat blijkbaar niet echt heel veel voorstelt / niet echt een naam mag hebben. ;-) Ik kan echter niet 123 een verband vinden met het gerecht.