Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorsprong van het Rotterdamse gerecht Schurfie Schurfie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De oorsprong is Indonesisch , en komt uit de scheepvaart. Schurfie was een soort "prutteltje" van restjes van de vorige dag. Dat maakt de receptuur ook zo makkelijk : je kunt er letterlijk alles ingooien waar je nog wat van over hebt. Het was eigenlijk zeemanseten ; niet zo raar dat dat juist in een havenstad is ingeburgerd.

Toegevoegd na 27 minuten:
Helaas is er dankzij Harry Potter (en de rat van Ron), vrijwel geen informatie te vinden over de herkomst / betekenis van het WOORD schurfie. Dat het dubbel is wijst ook al op een Indonesische herkomst (waar je meervoud aangeeft door het woord twee keer uit te spreken).
Schurfie zal dus iets als restje, kliekje betekenen, en dat in meervoud (restjes, kliekjes), maar ik vind daar helaas geen bron van. Ik vermoed een Nederlands-Indische oorsprong.

Wel kom ik het woord schurfie hier en daar tegen in Indonesische verhalen / literatuur, vaak als naam (voor een zwerfhond, of een klein schriel kereltje) . Iets wat blijkbaar niet echt heel veel voorstelt / niet echt een naam mag hebben. ;-) Ik kan echter niet 123 een verband vinden met het gerecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding