de lekkerste appels zijn voor appelmoes Jonagold, Elstar, Cox
Goudreinette, Golden Delicious of James Grieve
maar je kunt ook net als de Hak fabriek heel veel soorten appels in je appelmoes doen! dan krijg je een mengsel van veel soorten appels

oke ik hoop dat je er iets mee wijzer bent geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een lekkere zoete appel zoals de jonagold
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goudrenetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goudrenetten en Jonagold. Lekker friszuur en met veel smaak. Goudrenetten zijn niet lekker als handappel, maar wel door de moes. Jonagold kan als handappel en als moesappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elstar of Goudrenetten;) heerlijke appel voor appelmoes en of appeltaart en appelkruimeltaart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lekkerste appel voor appelmoes, blijft altijd nog de Goudreinette.

Vooral in deze combinatie heb je een heerlijke appelmoes;
Schil 4 appels, klokhuis eruit en in stukjes snijden.
Doe de stukjes appel in een pan met 2 kaneelstokjes en 2 eetl. water. laat met het deksel op de pan op laag vuur, 20 min. tot moes koken. Voeg nu 1 flinke eetl. vloeibare honing toe en laat afkoelen. Zelf vinden wij het lekkerder dan met suiker en degenen die het proberen vinden dit ook, is mijn ervaring.
amc
13 jaar geleden
schelinkhoutertjes, maar die zijn alleen in west friesland te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lekkerste appelmoes maak je met de Notarisappel.

De Notarisappel is een appelras dat geteeld is door notaris J.W.Th.W. van den Ham te Lunteren in 1890. Vermoedelijk is het een zaailing van het appelras Princesse Noble waar hij veel overeenkomsten mee heeft.

De Notarisappel was één van de bekendere Nederlandse appelrassen maar is in de vergetelheid geraakt vanaf de zestiger jaren. De naam van de appel komt van notaris J.W.Th.W. van den Ham die zich in de tweede helft van de 19e eeuw bezig hield met het ontwikkelen van nieuwe appel- en perenrassen uit zaailingen. Hij richtte dan ook in 1873 de befaamde Luntersche Tuinbouwvereniging op. Enkele andere nieuw ontwikkelde rassen van de Luntersche Tuinbouwvereniging zijn de Lemoenappel, de Lunterse Pippeling, Best Rood, Groene Pippeling, Luntersche Precent, Tante Dora, Oranjeappel en de peer Beurré van den Ham.

De Notarisappel voldoet het beste als hoogstamboom op droge gronden. De overgang naar laagstambomen in de commerciële fruitteelt betekende dan ook het einde voor de commerciële teelt van de Notarisappel. Tevens is de Notarisappel gevoelig voor stip, beurtjaren en voor vruchtboomkanker op vochtige gronden.

Eigenschappen
Vrucht: Groot, enigszins onregelmatig van vorm, meer hoog dan breed.
Kleur: Lichtgroen met aan de zonzijde weinig rood gestreept. Bij rijpheid geel-groen.
Kelk: Normaal in matig diepe kelkholte.
Steel: Normaal, vrij diep ingeplant.
Vruchtvlees: Lichtgeel, saprijk, zachtzuur met aangenaam aroma.
Klokhuis: Matig groot, goed bezet met zaden.
Oogsttijd: Half september - november.