Omdat pasta, als het nog warm is verder gaart, nog wat uitzet en dan aan elkaar gaat zitten. Als je de pasta na het afgieten afspoelt met koud water plakt het niet meer maar dan is de pasta natuurlijk ook weer wat afgekoeld. Een klontje boter helpt ook na het afgieten, dus door de pasta roeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als pasta plakt heeft dat 1 van 2 redenen (of soms ook alle 2)
De eerste reden is dat je te weinig water gebruikt bij het koken.
De tweede reden is dat je de pasta te lang laat staan na het afgieten.
Technisch gezien is reden van het plakken bij beide echter hetzelfde. De reden hiervoor is dat pasta is gemaakt van bloem.
In die bloem zitten dan weer zetmeelkorrels die bij het garen openbarsten en hun inhoud vrijlaten en dit zorgt er dan weer voor dat de boel aan elkaar gaat plakken.
Je kan dit plakken voorkomen door je pasta te koken in ruim water.
Na het afgieten zijn er inderdaad meerdere manieren om je pasta niet te doen kleven. Ik persoonlijk kies nog altijd voor de Italiaanse methode, dit houdt in dat je de pasta afgiet (of als je een pastakookpot hebt je de pasta uithaalt) en subito directo met de saus en/of andere ingrediënten mengt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met als resultaat dat je weer wat extra vet aan je gerecht toevoegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat vet toevoegen aan het kookwater geen zin heeft omdat vet en water niet mengen en het vet dus bovenop het water blijft liggen. En voor het koken van pasta dus geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Broodjeei, dat is inderdaad correct. Voor het koken is dat inderdaad nutteloos dat je olie of een ander vet toevoegt aan het water om de door jou gegeven reden.
Olie drijft op het water en heeft als dusdanig geen invloed tijdens het kookproces.
Wel kan er tijdens het uithalen van de pasta een beetje van het vet aan de pasta blijven hangen als je een pastakoker gebruikt. Als je de pasta gewoon afgiet gaat je vetstof gewoon down the drain.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje domme vraag misschien, maar ik heb geen ervaring met pastakokers: is er dan verschil tussen pasta koken in een pannetje (zoals ik al mijn hele leven doe) en in een pastakoker? En heeft die pastakoker voordelen boven een pan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een pastakoker is een tweedelige kookpot, deel 1 is de kookpot en deel 2 is een soort van vergiet die in de kookpot past en waarin je de pasta doet.
Het voordeel van deze kookpan is dat je de pasta als hij gaar is gewoon uit het kookwater tilt en meteen kan uitgieten.
Hierdoor heb je dus geen vergiet meer nodig en het is in feite veiliger dan een gewone kookpan. Je hoeft immers niet meer aan de wandel met een kookpan met kokende vloeistof die je dan nog heel voorzichtig in een vergiet of zeef moet mikken.
Nog een ander voordeel is dat als je in zo een kookpot een scheut olie aan het water toevoegt dit daadwerkelijk zin heeft daar je de pasta bij het uitnemen door het laagje olie dat op het water drijft tilt.
Je kan ook in het kookwater (voor of tijdens t koken) een druppeltje zonnebloemolie bijgooien dan plakt het ook niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heeft geen zin daar de olie op het water drijft en dus niet in aanraking komt met de pasta
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker wel, ik doe het al jaren en heb het van mijn moeder die het ook al jaren doet... En het werkt; de pasta plakt nooit.