Kun je slanke banketbakkersroom maken van vla en gelatine?

Ik wil de calorieën verlagen van zelfgemaakte tompouzen maar wel smaak.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
4.5K
paulus811
7 jaar geleden
Volgens mij zit er in vla ook weinig goeds.

Antwoorden (1)

Je kunt zeker van vanillevla een Tompoucevulling maken. Dit kan met behulp van gelatine maar ook met maizena of zelfs bloem on de vla in te dikken.

Gebruik je gelatine dan neem je 2 blaadjes op een halve liter vla en week ze in met wat lauw water. De vanillevla breng je aan de kook en haalt hem dan van het vuur. Roer er de uitgeknepen gelatineblaadjes door en laat hem afkoelen. Laat hem nooit meekoken want dan verliest hij bindkracht! Na afkoeling zal de vla goed stijf zijn.

Gebruik je maizena dan neem je zo'n 2 volle theelepels die je in een kopje doet. Giet er een beetje melk bij (niet zo uit de koelkast, maar even op kamertemperatuur gebracht)en roer de maizena goed met een vork erdoorheen tot hij opgelost is. Intussen staat de vla op het vuur en als hij kookt roer je er de opgeloste maizena door. Blijf dan roeren tot de melk weer zachtjes begint te borrelen en dus weer kookt.
Na afkoeling zal hij ook dan steviger zijn. Vind je hem niet stijf genoeg, dan kan je altijd meer maizena gebruiken of toevoegen. Het is wel zo dat er bij gebruik van maizena wat smaak en zoetigheid verloren gaat.

Tompoucevulling gemaakt van vanillevla zal het slankst zijn als je magere vanillevla ervoor gebruikt. Hij zal dan inderdaad slanker zijn dan gewone banketbakkersroom.
amc