Wat kun je anders nog gebruiken voor fenegriekzaad behalve mosterdzaad?

Ik wil proberen om van mijn kruisbessen Indiase Nellikka te maken (http://blog.sigsiv.com/2007/07/nellikka-indian-gooseberry-pickle.html). Hiervoor ben je ook fenegriekzaad nodig maar dat heb ik niet. Ik las dat je dit kunt vervangen voor mosterdzaad maar dat zit ook al in het recept. Is op zich niet zo erg om het mosterdzaad dan te verdubbelen, maar het is natuurlijk niet voor niets dat een helft fenegriek en een helft mosterdzaad gebruiken.

Wat komt nog meer in de buurt van fenegriekzaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
22.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fenegriekzaad kun je kopen bij een gezond en wel winkel, of andere kruidenwinkel, Fenegriekzaad van Jacob Hooi is een goed merk en niet zo duur, zelf koop ik dit per kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee komt mosterdzaad lang niet in de buurt van fenegriekzaad. Ik zou eerder aan komijn denken, maar dit is veel overheersender van smaak.

Het beste antwoord

Bij mijn weten; niets! Mosterdzaad wordt echt alleen vervangen door fenegriek en omgekeerd en dit komt omdat de nasmaak van de zaadjes naar mosterd smaakt.
De zaadjes zijn overigens veel milder dan het poeder of het blad. Het poeder is zelfs scherp en bitter. Er is zelfs fenegriekkaas en dat smaakt toch heel anders dan komijnenkaas. Ik heb het wel eens geproefd als geitenkaas met fenegriek. Erg lekker en apart, maar geenanijs/komijnensmaak! Zelf gebruikte ik het als ik vijfkruidenpoeder maakte, want daar zit het ook in. Bij ons heb je het op de markt nl. bij de reformkraam,want het is ook nog eens geneeskrachtig en werd vroeger al als medicinale toepassing gebruikt. Ik zou dus mosterdzaad gebruiken.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was dus ook helemaal niet lekker :-/ Het rook wel heel lekker bij het bereiden maar dat werd na afkoeling ook al een stuk minder aangenaam. Ik vindt het hele recept overigens niet voor herhaling vatbaar. Maar goed, smaken verschillen ;-)

Andere antwoorden (2)

Ik zou mosterzaad niet verdubbelen. Fenegriekzaad heeft een hele zachte smaak. Het heeft een lichte notensmaak en het lijkt ook wat op komijn. Je zou iets komijnzaad kunnen toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt het vervangen door anijs, komijn of karwijzaad