Hoe maak je sabayon in de keukenmachine?

In het verleden heb ik een keer een recept gemaakt voor sabayon uit de keukenmachine.

De eieren en de wijn gingen in de keukenmachine (kitchenaid). In een pan liet je de suiker met wat water smelten en karameliseren tot een bepaalde temperatuur.

Vervolgens liet je de karamel via de rand van de kom bij de eieren komen waarna je het allemaal koud en luchtig klopte.

Ik kan dit recept nergens meer vinden.

Iemand enig idee hoe je op deze manier sabayon kan maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inleiding
Schuimige wijnsauzen noemen we sabayons. Schuimige wijnsaus is een zeer luchtig schuim op basis van wijn en eierdooiers. Een sabayon gebruiken we als warm of koud nagerecht of als onderdeel van een nagerecht. Een sabayon kun je in een bekken 'au bain-marie' kloppen, maar ook in een pan op een laag vuur of met behulp van een thermoblender. Benodigde materialen
1 litermaat
1 weegschaal
1 bekken
1 garde
1 bain-marie (of andere hittebron) Receptuur
Voor 1 liter: gepasteuriseerde eidooier 400 g
suiker 300 g
droge witte wijn 2 dl
marsala 1,5 dl Werkwijze (toon toelichting)
Leg de benodigde materialen en grondstoffen klaar voor gebruik en controleer de hoeveelheid en de kwaliteit.
Meng de witte wijn en likeur met suiker, citroensap en de eierdooiers in een bekken.
Roer dit mengsel met een garde goed door elkaar.
Plaats het bekken in de bain-marie en klop het mengsel met de garde schuimig. Let erop dat er een 'zalvige' binding optreedt.
Haal het bekken direct uit de bain-marie en klop het mengsel nog even door.
Serveer de sabayon direct in een voorverwarmd glas of over het nagerecht.
Ruim de gebruikte materialen op en reinig de werkplek.
Tips
De klassieke wijze van bereiding is het kloppen van de sabayon in een bekken, 'au bain-marie'. Het is echter ook mogelijk om de sabayon te kloppen in een pan op een laag vuur. Let er dan wel op dat de temperatuur niet te hoog oploopt en haal de pan regelmatig even van de hittebron af. Het is zelfs mogelijk om een sabayon in een 'thermoblender' te bereiden. Dit apparaat verhit en klopt de massa tegelijkertijd. Resultaat
De handeling is goed uitgevoerd wanneer de sabayon:
- een mooie gladde structuur heeft;
- voldoende luchtig is;
- voldoende binding heeft;
- de gewenste smaak heeft;
- de juiste temperatuur heeft.

Antwoorden (1)

Meng eerst de eierdooiers met de (poeder)suiker en de wijn 5 min. lang op stand 8 tot je een dikke, bleke massa hebt.
Terwijl de machine draait, giet je er langzaam de warme karamel bij langs de rand van de kom. De karamel moet goed vermengd worden.
Daarna verhoog je de snelheid tot 10 en laat de massa nog 5 tot 7 min. draaien tot het mengsel verdriedubbeld is en nauwelijks nog vloeibaar.
Giet het dan in glazen en klaar!
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is inderdaad hoe ik het in gedachten heb. Enig idee wat de verhoudingen zijn voor dit recept? En welke temperatuur moet de suiker hebben voordat je het bij het eimengsel voegt?
amc
8 jaar geleden
Ik zou uitgaan van 5-6 eierdooiers van verse eieren samen met 50 gr. poedersuiker. Misschien wat meer als je zoete witte wijn erbij doet. Zelf houd ik niet van te zoet, maar jij mischien wel ;-)
Neem je wijn dan zou ik uitgaan van een lepel of 6. Gebruik je een zoete likeur dan zou ik iets minder nemen.
Voor de caramel ga ik uit van 125 gr. kristalsuiker en een lepel of 4 water. Eventueel kan je er ook nog wat slagroom doorroeren, is ook lekker en zachter dan alleen water. Giet de karamel er niet gloeiend heet door maar laat het afkoelen tot warm. let wel op dat hij niet te koud wordt vanwege het snel hard worden. Met room erbij gaat dit niet zo snel en blijft hij wat romiger.