Heeft iemand een goed recept voor het maken van tomatenpuree?

Ik koop altijd blikjes, maar heb heel veel tomaten momenteel. Die wil ik gebruiken voor tomatenpuree te maken. Dus wie dit al eens gedaan heeft en daar een goed recept voor heeft: deel het met mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

Zonde van die mooie tomaten... Puree is al voor een eurocent of vijf, zes per blikje te koop. Kun je er niet beter chutney of iets dergelijks van maken? Zie onderstaande link voor een mooi recept van Koken met Karin.

Toegevoegd na 2 uur:
Vooruit, een recept van Escoffier, de beste kok aller tijden, voor tomatensaus:

3 kg verse tomaten
5 eetlepels olijfolie of 75 g boter
snufje zout en peper
bouquet van takje peterselie
1/2 teentje knoflook

Tomaten halveren, pitten verwijderen en hakken.
In een steelpan doen met de olie of boter, de kruiden en de knoflook.
Met de deksel op de pan laten pruttelen gedurende 30-35 minuten.
Door een fijne zeef gieten en bestrijken met een beetje gesmolten boter.
Bewaren tot gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er heel goed uit. Heb je dit zelf ook gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna hetzelfde met een bouquet garni van peterselie en tijm en dan de variant met olijfolie. Ietsjes minder neutraal dan de variant zonder tijm. Maar meestal gebruik ik kant en klare puree of gezeefde tomaten. Dat is goedkoper en meestal ook smaakvoller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het ook bij kopen van blikjes hou. Toch wel heel praktisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere "goeie" antwoorden, maar deze was het meest uitvoerbaar. Trouwens, een blikje kopen vind ik ook eigenlijk nog de beste optie.

Andere antwoorden (5)

Niet zozeer voor puree, maar meer saus:

tomaten in stukken snijden en op een [diep] ovenblik legger. Hierbij voor elk kg tomaten:

- shotglas olijfolie
- shotglas rode wijn
- 3 twijgjes rozemarijn
- handvol thijn
- handvol oregano
- beetje suiker
- Stuk of 5 tenen koflook

Dit een half uur bij 180g in de oven zetten, pureren. Nog even opkoken tot gewenste dikte en in schone glazen jampotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten tomatenpuree

- 750 gram zeer rijpe tomaten, gehakt

- 1 ui, fijngehakt
- 2 tenen knoflook, gehakt
- 1 eetlepel olijfolie
- 3-4 takjes verse tijm of 1 theelepel gedroogde tijm
- 1 laurierblad
- 1-2 theelepels suiker ( desgewenst)
- zout en versgemalen peper
Hulpmiddelen

Braadpan
Zeef
Voorbereiding

Eerst even dit:
-Als er geen verse zeer rijpe tomaten te krijgen zijn, kun je ook ingeblikte tomaten nemen.
Bereidingswijze

Bak in een braadpan de ui en de knoflook in de olie tot ze zacht, maar niet bruin zijn.
Voeg er de overige ingrediënten aan toe, doe het deksel op de pan en laat de saus ongeveer 30 minuten zachtjes sudderen. Roer af en toe met een houten lepel.
Wrijf het tomatenmengsel door een zeef. Zet de puree weer in de pan op een laag vuur, laat hem nog ongeveer 30 minuten staan en roer regelmatig.
Breng de saus vlak voor het opdienen op smaak met zout en versgemalen peper.
Serveertips

Je kunt ook andere dan de hier boven genoemde kruiden gebruiken b.v.: Peterselie, basilicum, oregano en marjolein zijn zeer geschikt.

Bij gebruik van tuintomaten die in de volle zon gerijpt zijn hoef je geen suiker te gebruiken.

Om de saus wat pittiger te maken kun je een klein beetje sambal toevoegen.

Deze is wel heel lekker maar het is niet puree zoals uit een blikje. Maar je kunt hem wel op dezelfde manier gebruiken. Ik vind hem wel heel lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bak eerst gesnipperde ui (met of zonder knoflook) op zacht vuur in olijfolie tot ze zacht en glazig zijn. Doe er dan de gehakte stukken verse tomaat bij en kruiden naar smaak zoals, tijm, oregano, basilicum ( of een keuze hieruit)en een laurierblad en 1-2 theel. suiker.
Dek de pan af en laat onder af en toe roeren een half uurtje pruttelen.
Wrijf nu alles door een zeef en laat op klein vuur nog een half uurtje pruttelen. Niet vergeten af en toe door te roeren. Maak nu op smaak met peper en zout.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf gemaakt?
Van 2 kg tomaten krijgt u op deze manier ongeveer 1 liter puree. De puree is niet zo geconcentreerd als de gangbare, maar desondanks heel geschikt voor de bereiding van soepen en sauzen. Was rijpe, bij voorkeur vlezige tomaten en snijd ze in 4 partjes, zeer grote vleestomaten in 8 partjes. Stoom de tomaten in een gesloten pan met een bodempje water voorzichtig gaar, zonder erin te roeren (circa 10 minuten). Giet alles behoedzaam op een vergiet en laat de tomaten een half uur uitlekken, maar roer er ook nu niet in (hooguit een beetje heen en weer schudden).

Vang het tomatenwater op en gebruik het voor soep. Wrijf nu de uitgelekte tomaten door een zeef, de vellen en pitjes moeten achterblijven. Kook de puree al roerende nog een keer goed door en vul hem kokendheet in potjes met twist-off-deksels. Schroef de deksels meteen stevig vast en zet de potjes 3 minuten ondersteboven. Tip: Als u het kookwater van de tomaten eveneens kokend heet in flessen giet, kunt u het ook later gebruiken voor soep en saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me wel iets. Heb je het zelf ook al gemaakt op deze manier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik maak het heel vaak op deze manier.
Hier wordt veel soep gegeten zowel tomatensoep als chinese tomatensoep en dan komt deze tomatenpuree goed van pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel heel veel werk.
vlezige tomaten door de passe vite (zeef) draaien (dan zijn de vellen en de pitjes er zo uit). op een zeer laag vuurtje zetten en laten borrelen tot het meeste vocht verdampt is. dit kan wel enkele uren duren naargelang de hoeveelheid en de vlezigheid van de tomaten. hoe langer je laat uitkoken hoe zoeter de brij wordt. er hoeft dus geen suiker in. als de brij vast wordt deze in potjes doen (vol) deksel opschroeven en omdraaien tot ze afgekoeld zijn. zo goed als onbeperkt houdbaar. je kan best bijkruiden als je de puree gebruikt, al naargelang het recept waarin je hem gebruikt.