Hoe bereidt ik mijn verse kabeljauw?

Ik net kabeljauw op markt gekocht. Weet alleen nog niet hoe en hoelang ik het moet baken e.d.

Toegevoegd na 1 minuut:
*ik heb net kabeljauw op de markt gekocht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.6K

Het beste antwoord

Als het filets zijn 4 minuten per kant. Ik neem aan dat je niet een hele kabeljauw hebt gekocht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb je een hele gekocht dan kan je beter deze video bekijken voor de werkwijze:

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=500035

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus bij hele kabeljauw er eerst moten van snijden (of filets). De basis is steeds:

- zout en citroensap in vis laten trekken
- vis door bloem / melk / eiwit halen
- echte boter matig heet laten worden in goede pan
- tijdens bakken pan bewegen
- niet steeds omkeren: eerst ene kant, dan andere.

Natuurlijk zijn er ook zat ovenbereidingen mogelijk. ALs je filet's hebt kan je ze inpakken in bakpapier met wat groente en kruiden en zo in de oven gaar laten stomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, kabeljauwfilet! Haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik eerst kiezen tussen bakken of stomen (in de oven). Stomen is het meest simpel. Er zijn zat recepten over stoven in de oven: http://www.visrecepten.nl/kopen_en_bereiden/vis_bereiden/oven/ http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/vis_en_schaaldieren/kabeljauw-uit-de-oven-9345.html http://www.genietervanmetphiladelphia.nl/philadelphia3/page?locale=nlnl1&PagecRef=609&rid=13853&siteid=philadelphia3-prd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt! Heb ze gebakken met een beetje zout en citroensap, ze smaakten heerlijk!

Andere antwoorden (3)

Je kan de kabeljauw grillen, bakken, koken of in de oven bereiden. Hier vind je alvast één bereidingswijze. In de bron staan er nog recepten.

4 stuks kabeljauwfilet
beetje zout
200 gram boter
2 teentjes knoflook
peterselie
verse bieslook
2 citroenen

Bereiding:

Roer de boter los met het zout, de gehakte knoflook, de fijngemaakte peterselie en de fijngeknipte bieslook.
Roer er dan het citroensap van 1 citroen door, rol de boter in aluminiumfolie en laat het opstijven in de koelkast en verdeel hem in plakjes.
Leg op elk stuk vis een plakje kruidenboter, vouw de vis dubbel en steek hem vast met een houten prikker.
Verpak elk stuk in aluminiumfolie. Leg de pakjes in een voorverwarmde oven (180°) en laat ze gaar worden (ong.25 min).
Serveer de pakjes gesloten. Geef bij de vis een schijfje citroen en wat fijngeknipte peterselie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! +
Misschien vind je het gestoofd lekker;

Kabeljauw insmeren met, zout, peper en mosterd.
Een grote klont boter met en scheut water in een pan warm laten worden ( meer boter dan water)
met een klein beetje azijn.
De boter NIET bruin laten worden.

De vis erin doen en zo,n half uurtje laten stoven, net niet laten koken... een keertje keren.
Eventueel op het laatst voor een dikkere saus .. meng wat maizena met water en roer door de saus, heel even koken .
( eventueel met nog wat mosterd)

Als je het hebt.. wat peterselie over de vis.
Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijne site met tig kabeljauwrecepten en diverse bereidingswijze.

http://www.visrecepten.nl/recepten/

Vis kan het best vóór bereiding gezouten worden. Behalve wanneer de vis in de magnetron wordt bereid. Haal de vis een half uur voor bereiding uit de koelkast, zodat de vis op kamertemperatuur kan komen. Vis die te koud bereid wordt, wordt onregelmatig gaar. Zout de vis meteen, het vooraf zouten verbetert namelijk de textuur van de vis omdat het overtollige vocht uit het visvlees onttrokken wordt.

Peper en andere kruiden

Peper en andere kruiden worden meestal na bereiding toegevoegd. Bij stoven, pocheren of bereiden van vis in pakketjes worden de kruiden wel direct toegevoegd. Peterselie, kervel, bieslook en dragon zijn klassieke viskruiden. Maar viskruiden zijn ook kant-en-klaar te koop.

--------------------------------------------------------------------------------

Bereidingstijden vis

De bereidingstijd van vis is altijd kort maar wel afhankelijk van de dikte van de vis. Meestal wordt een bereidingstijd van 2 tot 3 minuten per centimeter -gemeten op het dikste punt van de vis- aangehouden. Soms is dit wat langer, bijvoorbeeld als vis in de oven gestoofd wordt. Omdat de schaal waarin de vis ligt, eerst warm moet worden.

In het tabel in de kolom hiernaast staan de bereidingstijden van vis in minuten. Klik op de afbeelding om deze te vergroten.