Wat is het schuim dat ontstaat als je kookt?

is het beter om dit af te schuimen
of weg te gooien?

is dat eiwit van groenten oid?

heeft dat te maken met niet goed afgespoelde aardappels?

heeft het een 'nuttige' functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
30.5K

Het beste antwoord

Het witte schuim op het kookwater van aardappels is een zetmeel, afkomstig uit de aardappel.

Aardappels bevatten twee soorten zetmeel: amylose en
amylopectine.

De eerste soort valt uiteen in kokend water. Amylopectine is het zetmeel dat het schuim veroorzaakt.
Het is een plakkerige stof, die ervoor zorgt dat de plantencellen bij elkaar blijven.
De pectine zwelt op bij het koken en maakt daardoor de structuur van de aardappel kapot.
Zo komt de pectine in het kookwater. De pectine vormt dan lange slierten en is daarmee een stevige basis voor het schuim. De damp die bij het koken ontstaat, blaast vervolgens de bellen.

Enkele huishoudelijke tips om het zetmeelschuim te voorkomen: doe de aardappels niet in koud water, maar breng éérst het water aan de kook, voordat je de aardappels toevoegt.'

Als het pectine warmt wordt, stabiliseert het. Als dat snel gebeurt, nog voordat de structuur van de aardappel openbarst, is de pectine onschadelijk gemaakt.

Je kan ook een klein klontje margarine aan het water toevoegen Ook dat vermindert het schuim. Het vet maakt de schuimbellen kapot.

Beide tips ter voorkoming van schuim werken ook bij het koken van groente.
Daar wordt schuim soms veroorzaakt door het toevoegen van zout/ bouillonblokjes in het nog koude water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je informatieve antwoord! +10

Andere antwoorden (4)

Schuim ontstaat doordat er luchtbelletjes gemaakt worden door de beweging van het water (koken). In feite is het zo dat de wand van de luchtbel gevormd wordt door allemaal kleine deeltjes die in het water zweven en die door de cohesie zo aan elkaar klitten dat ze de lucht kunnen insluiten en schuim vormen.

Op zich heeft dit schuim bij het koken van aardappels geen nuttige functie. Bij het afgieten van de aardappels verdwijnt het vanzelf. Als je iets kookt waar ook vet is zit (bijv. bij het maken van bouillon) dan kun je de soep minder vet maken door het vocht 'af te schuimen', Je schept dan het schuim eraf inclusief het vet dat er aan blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schuim weggooien is soms nuttig.
Dit geldt voor nieuwe jonge aardappels, dan zit er in het schuim een behoorlijke hoeveelheid laxeermiddel wat bij jonge kinderen tot diaree kan leiden
Dan kook je de aardappels op tot het flink schuimt, afgieten en nieuw water in de pan en vervolgens net zo koken als normaal.
Dit een week volhouden en dan hebben kinderen (en soms volwassenen) er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder zegt dat het zout is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je een volstrekt heldere soep wil maken, maar doordat de bouillon even is gaan koken deze wat troebel is geworden, klop dan een eiwit even los met daarin wat grof gehakte soepgroente giet de afgekoelde bouillon erbij en laat het weer even TEGEN de kook aankomen.
De schuimkraag, niet gelijk gaan scheppen, even dik laten worden en dan, hoe heet ie alweer, de schuimspaan erin.
Als het goed is hebben de eiwitten alle zaken die je liever niet in de soep wilt eruit gefilterd.
Dus het schuim heeft wel degelijk nut.