Waarom gaat het er zo streng en hard aan toe in de kokswereld?

Ik zag zojuist een tv programma (mijn geheime missie) waarin iemand mocht meedraaien in de keuken van een groot restaurant. Zij kreeg eerst een gesprekje. De chefkok was vriendelijk maar wel direct heel streng. Zij kreeg direct te horen dat werd verwacht van haar dat ze alles zou doen wat werd gevraagd, en dat er geen ruimte was voor ja-maar. Verder "Zo kom je mijn keuken niet in" (over haar laarzen). De chef was ronduit in zijn negatieve kritiek op haar gerecht, niet te bot, maar ik miste een positief stukje feedback. Verder vertelde hij haar op alle vragen van koks te antwoorden met "bon, chef". Toen zij dit iets te uitbundig zei, werd dit genegeerd als ongewenst gedrag.

Ik denk altijd dat dergelijk gedrag in TV kookshows wordt uitgebuit en in scene gezet voor het programma.
Verder begrijp ik best dat er veel duidelijkheid nodig is over de regels op een plek waar onder extreme tijdsdruk hoge kwaliteit moet worden geleverd. En ook denk ik dat het leerlingsysteem eraan ten grondslag zal liggen.

Maar is het nou echt nodig om zo met elkaar om te gaan om dat te bereiken? Is het niet gewoon een cultuurtje?
Ik ben heel benieuwd naar met name de visie van koks hierop, dus als je dat bent, zet het er dan even bij in je antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (6)

Klant = Koning
Hoe Beter de kwaliteit = Hoe meer geld

Oftewel het moet nou eenmaal streng de kok is in feiten de slaaf van de klant zolang die betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt naar de gang van zaken bij een toprestaurant gekeken en daar gelden hele strenge normen. Als je strenge normen hanteert moet je soms ook streng optreden. De grens tussen goed en topproduct is maar heel klein, maar voor een restaurant met Michelin ster van levensbelang.

Bij de gemiddelde snackbar heerst echt wel een andere cultuur.
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb verschillende keukens van binnen gezien en op de drukke momenten wordt er flink wat geschreeuwd en gecommandeerd. Maar na de schoonmaak zit iedereen weer gezellig een biertje met elkaar te drinken.

Het is dus the heat of the moment, en niet persoonlijk.
bamibal
13 jaar geleden
Je kijkt hier naar reality TV, en daar wordt alles overdreven. Als die kok supervriendelijk zou zijn tegen zijn ondergeschikten, en alles zo zou laten verlopen, zoals het normaal toegaat in zo'n keuken, dan zou er geen hond naar dat programma kijken.

Kijkers willen een beetje spektakel zien, en waar we vooral dol op zijn als TV kijker, zijn zwart-wit situaties. We zullen heel goed moeten zien, dat de kok een meester is, en de leerling een kluns. Hoe harder die kok tekeer gaat tegen zo iemand, hoe meer we onder de indruk zijn van zijn vakmanschap. Want de kok laat zien dat het allemaal niet misselijk is wat hij kan, en dat wij echt niet moeten denken dat het allemaal zo simpel is.

Iedereen die een ander iets wil bijbrengen, weet dat je met uitkafferen, en steeds maar laten zien, dat je het toch zo vreselijk goed weet, weinig resultaat heeft. Je moet iemand wijzen op zijn fouten, maar de beste manier is om iemand dat zelf te laten ontdekken, en vooral iemand te complimenteren voor de dingen die hij wel goed doet.

Je ziet dit verschijnsel in alle situtaties waarbij anderen mogen toekijken, als iemand iets wordt geleerd. Denk aan masterclasses met publiek en talentenshows. Zodra er geen publiek is, wordt alles totaal anders. Juryleden in talentenjachten hebben meestal ook maar één doel: laten zien hoe belangrijk en hoe goed ze zijn. Ten koste van de deelnemers.

Hieronder een schitterend voorbeeld van Koot en Bie.
Deze sketch is destijds uitgezonden n.a.v. een masterclass van Elisabeth Schwarzkopf met publiek, die leerlingen bijbracht hoe ze moesten zingen. De toeschouwers hadden dolle pret, omdat zij de leerlingen volkomen de grond inboorde; alles wat ze deden (zongen) was helemaal fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai, het blijft een gemis. Hoe kunnen we al zo lang leven zonder Koot en Bie...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt toch hoop ik wel vrijdag j.l. op Nederland 2 de uitzending gezien hè? Ik heb 'm opgenomen en moet 'm nog zien. Ik zag alvast een klein stukje van "de vieze man", en kan bijna niet wachten om de band te gaan bekijken. Tijdloze humor ;-)
Weet je dat er ook ontzaglijk veel op youtube is te zien?
Ik werk zelf in de keuken en gelukkig gaat het er bij ons( en bij de vorige zaken waar ik gewerkt heb) niet zo aan toe. Idd als het even druk is moet het even allemaal tegelijk gebeuren en iedereen gaat weer anders om met zijn/haar ''stress'''maar door de regel valt dat allemaal reuze mee en is het beregezellig in de keuken.
Zoals zo vaak wordt op tv de werkelijkheid verdraaid en laten ze alleen zien wat ze denken dat kijkers trekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien komt dat omdat het eten niet verknold mag zijn want je betaald er voor en de reputatie van de restaurant dan omlaag gaat