Hoeveel gram kipfilet moet ik halen voor hetzelfde gewicht als 8 kippenbouten?

Beste,

Vandaag wil ik roti kip masala maken, echter is het recept die ik heb gezien maakt gebruik van 8 stuks kippenbouten. Nu vind ik persoonlijk kip van bot niks en wil dit vervangen voor kipfilet. Hoeveel gram kipfilet moet ik gebruiken? Het is voor 6 personen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
28.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Is het recept wat je gebruikt een internetrecept? Zo ja, kan je het geven?

Antwoorden (3)

In dit recept staat
Ingrediënten 4 personen
500 gram kippendijenfilet of 3 a 4 kippenbouten
peper/zout
2 uien
3 tenen knoflook
3 flinke el masala kruiden *
1 tl komijnpoeder
peper
5 tomaten
400 ml water
1/2 kippenbouillon blokje
4 aardappels
5 pimentkorrels (optioneel)
1 madame jeanette peper
500 gram sperziebonen
4 roti vellen
4 eieren
Voor de kip voor zes personen is dat dus 750 gram
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top kan je alsjeblieft de link sturen?
LeonardN
5 jaar geleden
Min (je pakt personen in het recept ipv hoeveel gram hoeveel kippenbouten zou zijn), 500 gram kippendijenfilet of 3 a 4 kippenbouten
Dat is dus bij
3 kippenbouten=500 gram
8kipb= 1333 gram of 4kipb = 500 gram
8kipb =1000 gram Gemiddeld dus meer iets rond de 1200 gram
Antoni
5 jaar geleden
Als je op basis van het recept uit het antwoord niet uitgaat van de berekening (6 personen/4 personen) x 500 gram = 750 gram, maar van de zin "500 gram kippendijenfilet of 3 a 4 kippenbouten" dan kom je uit op: 1333,33 gram of 1000 gram, via deze berekening: (500 gram/4 kippenbouten) x 8 kippenbouten = 1000 gram
(500 gram /3 kippenbouten) x 8 kippenbouten = 1333,33 gram Als de vrager het recept uit zijn vraag gebruikt, kan hij dus beter kiezen voor 1000 à 1333,33 gram.
Utrecht
5 jaar geleden
De betere keuze is dus voor kippendijen in plaat van filet.
Dijen zijn ook zonder bot maar zijn iets vetter en malser (minder droog) dan filet.
Antoni
5 jaar geleden
LeonardN zegt hetzelfde als ik.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN er staat 3 of 4 kippenbouten het gaat verder alleen om het recept en de gebruikte hoeveelheid
LeonardN
5 jaar geleden
Je gebruikt een ander recept met andere waardes. Het recept van de vrager stelt 8 bouten voor 6 personen. Als je jouw recept neemt beantwoord je niet meer de vraag.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN raar de vraagsteller vindt anders van wel kijk naar zijn reactie.
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.smulweb.nl/recepten/1453699/Surinaamse-roti-met-masala-kip
LeonardN
5 jaar geleden
Je recept gaat uit van 3-4 kippenbouten voor 4 personen. Dat is 4,5 - 6 kippenbouten voor 6 personen.
De vrager gebruikt een recept voor 8 kippenbouten voor 6 personen.
Die recepten zijn dus niet vergelijkbaar. Sterker kan ik het argument tegen dit antwoord niet krijgen.
https://www.francescakookt.nl/foodblogswap-roti-kip-recept-van-kay/

In het bovenstaande recept staat dat je voor 4-6 pers. 750 gr. kipdijfilet nodig hebt.. Neem dan ook liever geen gewone kipfilet, kipdijfilet is veel malser en lekkerder! Een kippenbout heeft al niet van dat droge vlees en heeft sowieso meer smaak dan filet. Kippendijfilet is ook dit soort vlees, maar ze hebben daar het bot al uitgehaald. Het is dan ook echt sappiger vlees dan gewone borstfilet en smaakvoller!
amc
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Ook dit is geen antwoord op de vraag.
amc
5 jaar geleden
'LeonardN@...De vraag is ook niet precies te beantwoorden, omdat het gewicht van de bouten er niet bij vermeld wordt. Kippenbouten zijn er namelijk in vele maten en ook het bot geeft dan ander gewicht hieraan, Soms wegen 6 flinke bouten al 2 kg. en soms zijn het 8 kleine bouten die 2 kg. wegen. Het gewicht van het bot is dus relevant om het gewicht aan vlees te bepalen. Daarom kan je het beste uitgaan van 750 gr. kippenvlees voor 6 pers. Zodat je in elk geva lgenoeg vlees kunt aanbieden en daar gaat het immers om.
LeonardN
5 jaar geleden
"Daarom kan je het beste uitgaan van 750 gr. kippenvlees voor 6 pers." Ik beweer dus dat dat te weinig is als je echt uitgaat van 8 kippenbouten, in elke berekening die ik kan maken. Tenminste als je daadwerkelijk het equivalent wil hebben van 8 kippenbouten. Dat het botgewicht en het gewicht van een kippenbout uberhaupt de vraag lastiger maken, kan ik enkel onderkennen. Waarom een ander recept pakken welke een heel andere visie kan hebben op hoeveel kip erin roti moet een beter antwoord geeft dan daadwerkelijk te gaan rekenen met de onbekenden is me een raadsel. Soms wegen 6 flinke bouten al 2 kg. en soms zijn het 8 kleine bouten die 2 kg. wegen.
Ok dan zou je dus 1250 gram aan bot moeten hebben in het gunstigste geval. Ik kan dat moeilijk geloven. Meer botgewicht dan vleesgewicht.
http://www.poelier.nl/kip/kip_bereiden.html
stelt Kippenbout 220-270 g

Laten we zeggen dat we 100 gram bot eraf halen.
120-170 gr vlees.
120x8 = 960 gram
170x8 = 1360 gram

Of gemiddeld
145x8 = 1160 gram

Dus zeg een 1200 gram kipfilet.
---
Dit is dus een letterlijk antwoord op de vraag:
"Hoeveel kipfilet moet ik halen voor het zelfde gewicht als 8 kippenbouten?"
---
En wat niet per se het antwoord geeft: Hoeveel kipfilet heb ik nodig voor 6 personen roti? (welke ook niet expliciet gevraagd is, dus vandaar).
---
https://www.smulweb.nl/recepten/145463/Roti

Ingrediënten 4 personen

Kilo kipfilet of 1 hele grote kip,

(dus 1,5 kilo kip voor 6 personen.....)
Toegevoegd op 15 september 2018 11:48: tekst