Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan frituurvet bevriezen?

Wij hebben onze frituurpan in de garage staan, daar is het heel koud! Ik zou graag willen weten of frituurvet kan bevriezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
26.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja natuurlijk.

Als je ossevet oid gebruikt, dat stolt al bij vrij hoge temperaturen (30 graden en lager geloof ik) Feitelijk is het dan al in bevroren staat!

Alles daaronder maakt het kouder. Maar geen probleem voor bakken hoor.

Toegevoegd na 1 uur:
Er blijkt wat controversie te bestaan over bevriezen. Als je het strikt wil nemen is bevriezen de temperatuur bereiken die onder 0 graden celcius ligt. En dan kan makkelijk. Als jet het over stollen hebt: Dat gebeurd bij de meeste plantaardige en dierlijk olien en vetten ruim boven 0 graden. Zo zal je olijfolie zien stollen bij een graad of 5-10 (Het wordt troebel) en frituurvet kan zelfs bij kamer temperatuur al gestolt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alles kan bevriezen als het maar koud genoeg wordt. Echter het kan ook weer ontdooien en is dan gewoon bruikbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
theoretisch kan zo'n beetje alles bevriezen, maar de vraag is op welke temperatuur. (hoeft dus niet onder het 'vriespunt' van 0 graden Celcius te zijn omdat dat bij water toevallig wel zo is)

Het frituurvet is dus al in bevroren staat zoals al gezegd is. Het alleen maar kouder maken, schaadt het vet niet en het kan gewoon ontdooid worden en weer gebruikt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet praten over bevriezen, maar over stollen. Dat kan geen kwaad, omdat de temperatuur niet ver onder het stolpunt daalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles kan bevriezen, maar ik denk dat het vriespunt van vet wel een eindje onder 0 zal liggen, dus niet zo snel als water zal bevriezen. Maar hoe laag dat vriespunt is, is vast ook op te zoeken.
Beetje afdekken die fritespan, zal vast helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan moet het wel heel erg streng vriezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heeft mijn man onze frituurpan schoon gemaakt en het vet in een emmer gedaan en deze is hij nu vergeten weg te gooien dus het staat al vanaf half december bij ons in de schuur en ik kan je vertellen het kan niet bevriezen.Tenminste niet in onze schuur en het heeft best wel hard gevroren afgelopen periode.

En het is vet en dat kan niet bevriezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding