Kun je Uien (en saus) in een gewone (edelstaal) pan bakken?

Mijn koekenpan en braadpan zijn te klein voor een gerecht dat ik wil maken. Ik heb echter een mooi ruime "gewone" pan van edelstaal. Is deze pan geschikt om uien in te bakken voor een pastasaus?

8 jaar geleden
in: Koken
10.1K
Ivana
8 jaar geleden
Eerst de bodem insmeren met een heel klein beetje olijfolie op een doekje. Dan niet te heet laten worden en met gewone boter de uien uitbakken, dan zet de boel niet aan. Gaat prima.

Het beste antwoord

Gaat prima, alleen iets meer opletten de bodem is meestal dunner dan van een koeken- of braadpan, het kan sneller aanbranden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat gaat juist heel goed! Uien worden over het algemeen te heet gebakken en de snippers zijn dan heel snel zwart of te bruin en dit is zelfs ongezond. Bak je ze op zacht vuur, dan zijn ze zelfs heerlijk gekarameliseerd en zoet.

Een pastasaus maak ik heel vaak in de soeppan. Dat is een gewone RVS pan, maar heeft de goede afmeting voor mijn massa. Als er veel tomaten zijn, moet je ervan profiteren vind ik en ik maak er dan een goede tomatensaus van, waarvan ik delen invries. In een tomatensaus horen uien en knoflook (vind ik) en de uien fruit ik altijd eerst aan in een flink laagje olijfolie. Niet te heet omdat ik ze glazig wil hebben. Daarbij komen de tomaten, bouillon en de kruiden.

Ik weet niet of je weleens uiensoep maakt? Als ik hem maak zijn juist de lang gestoofde,gekarameliseerde uien heerlijk.

Neem dus een gewone RVS pan als je pastasaus wilt maken. Neem wat meer olijfolie dan in de koekenpan/braadpan, doe er evtl. een klont boter bij als je dat lekker vindt en bak de uien in rustig tempo mooi bruin op niet te hoog vuur. Laat de deksel van de pan en roer niet te vaak. Door veel roeren krijg je de uien niet zo mooi bruin. Roer om zo'n 10 min. even om en schraap evtl. bodemaanzetsels los. Het mag best een uurtje duren, want de uien krijgen steeds meer smaak en geur en het duurt wat langer voor ze mooi bruin zijn. Dit wordt dan een uitstekende basis voor een heerlijke pastasaus.
Een goede pastasaus, zelf gemaakt, duurt sowieso altijd langer, wil je hem goed hebben. Zijn de uien eenmaal goed bruin, blus je ze af met een glas wijn of water daarna bouillon erbij en de rest die je wilt gebruiken.
amc