Hoelang kan je vanuit de driepvries met -18 graden, eenmaal ontdooid vlees in de koelkast van +/- +7graden nog goed houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Bij een goede temperatuur van de koelkast kan je ontdooid vlees nog wel een dag of drie bewaren, tenzij het tartaar of gehaktprodukten zijn. Die moet je dezelfde dag nog bereiden zodra ze ontdooid zijn. Dit geldt ook voor gemarineerd vlees als het niet erg zout is. Bacterieën houden van vocht en zeker na ontdooien kunnen ze hierin lekker badderen! In een marinade zit ook nog eens meer vocht dus... Zit er in de marinade ook nog eens veel rauwe knoflook, loop je ook nog eens risico op botulisme, omdat knoflook daarvoor een echte bron is. Zeker als dit ontdooid, gevacumeerd vlees/vis is, is het kort beperkt houdbaar!

Nu vind ik 7 graden wel erg hoog voor een koelkast. Voor groenten is het nog te doen, maar zeker voor vlees/vis bewaring kan je hem beter op 4, hooguit 5 graden zetten. Heb je vlees langer dan een dag laten ontdooien, spoel het dan even af als het in het dooivocht heeft gelegen en was ook het bord goed heet af. Dooivocht is echt een bron van bacterieën en zeker als er kip of vis op gelegen heeft. Vergeet ook niet om het even droog te deppen voor het de pan ingaat. Droog vlees bakt lekkerder dan nat-. ;-)
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

An sich ligt dat eigenlijk een beetje aan het soort vlees, hoe lang het buiten de vriezer is geweest voor je het ging invriezen, de temperatuur van je koelkast etc.
Omdat dat allemaal zulke wisselende en lastig te controleren methoden zijn, is er eigenlijk maar 1 goed advies : meteen klaarmaken na het ontdooien. Dezelfde dag dus. (DaarNA kun je het eventueel WEL weer opnieuw invriezen. Maar ook dan geldt weer : dezelfde dag gebruiken.)
Als je op je neus, orgen, vingers en smaakpapillen kunt vertrouwen , kun je het wellicht nog wel een dagje uitstellen, tenzij het om gehakt of kip gaat. Varkens- en met name rundvlees kun je zonder schade en mits goed verhit nog wel wat langer dooreten dan wij hier gewend zijn. Maar voor onze smaak kan het dan een tikje teveel aan de adellijke kant zijn.