Waar kan ik bruine bonen, doperwtjes, kapucijners e.d. kopen zonder toegevoegde suiker en zout ?

In de blikjes en potjes uit de supermarkt zit er altijd suiker en zout in; en dat wil ik niet. Ik wil nu juist wat minderen met zout en helemaal geen suiker meer.

8 jaar geleden
in: Koken
7.7K

Het beste antwoord

Helaas wordt er nog steeds teveel zout toegevoegd aan blikgroenten en ook suikers worden vaak toegevoegd terwijl het eigenlijk niet nodig is. Met conserveren heeft het niets te maken bij inblikken, het is puur de smaak die erdoor ontstaat en waar de mensen aan gewend geraakt zijn.

Er was veel kritiek op en dat maakte dat Hak de potten tegenwoordig met minder zout maakt en bij bijv. de doperwten/wortelen is zelfs 0% zout verkrijgbaar bij hen. Zo zijn er nog een paar groentesoorten die zonder zout in potten worden gedaan bij Hak, helaas zit er nog steeds zout bij de erwtjes alleen, maar slechts 0,38 mg. per 100 gr. Dat is dus niet teveel.

Bij doperwten die in potten of blik zijn geconserveerd zul je echter geen pot vinden zonder toegevoegde suiker, omdat doperwtjes direct na de oogst, hun suiker dat van nature aanwezig is, omzet in zetmeel en dit maakt ze gewoon melig van smaak. Vers zal je ze ook alleen vinden in de maanden juni-juli, omdat ze al snel minder van kwalitieit worden na de oogst. Die kan je dan ook beter uit de diepvrieskist/-kast halen in de winkel.

De diepvriesgroenten bevatten geen toevoegingen. Alleen in de groentemixen zitten deze vaak wel. Ze zijn minstens zo gezond en waardevol, mits je ze niet eerst ontdooit. Strooi ze bevroren in een klein beetje kokend water of zo bij het gerecht waarin je ze wlt hebben. Laat ze even meebakken of wokken tot ze gaar zijn. Bij doperwtjes is het erg lekker als ze nog een beetje knapperig zijn en dit is al snel het geval.

Peulvruchten zijn ook meestal gedroogd te koop en liggen meestal in zakjes op doosjes verpakt bij de groenteafdeling in de super. Hierin zitten uiteraard geen toevoegingen...het nadeel is echter dat je ze vaak urenlang moet weken en dat het oude vruchten zijn.

Over het algemeen vind je blik-/potgroenten met het minste zout of suiker toegevoegd op de reformafdeling van de supermarkt of in speciale natuurwinkels. Er zijn genoeg mensen die speciale diëten moeten volgen en die moeten ook ergens terecht kunnen.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de BIO winkels is er heel veel keus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt gedroogde peulvruchten kopen bij iedere supermarkt.
Die zijn zonder suiker en zonder zout.
Je moet ze alleen wel langer koken (en evt. voorweken), dat is voor velen een groot nadeel en onhandig in de praktijk.

Het is arbeidsintensiever, maar wel zonder suiker en zout. Dat is een keuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
arbeidsintensief vind ik persoonlijk wel meevallen. Wel is het zo dat je niet last-minute kunt bedenken dat je dát wilt eten. Maar qua tijd maakt het niet veel uit of je 's avonds de bonen in de week zet (2 minuten werk), en de dag erop ze opzet voor de kook (je kunt gewoon weglopen, af en toe roeren, maar je kunt prima iets anders doen tussendoor), of dat je een blik moet verwarmen, waar je bij blijft staan omdat het anders aanbrandt of doorkookt. Het is anders denken, niet perse veel meer werk.
grasmaaier
8 jaar geleden
Nou, ik heb behoorlijk lang gezocht vandaag in de supermarkt , maar ik heb geen gedroogde peulvruchten kunnen vinden,
Ga naar de markt. Daar heb je groenteboeren waar je verschillende bonen vers kan kopen dus niet in blik.