Wat is het verschil qua smaak tussen de verschilende kleuren peperkorrels?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
7.8K

Het beste antwoord

Zwarte peper:

Voor zwarte peperkorrels worden de bessen geplukt als ze nog groen en onrijp zijn. Ze worden kort gekookt en daarna gedroogd. Tijdens het koken scheurt of barst het velletje en worden de korrels bij het drogen zwart. De smaak van zwarte peper is pittig en aromatisch. Er zijn verschillende variëteiten, afhankelijk uit welk land ze komen. Zo is er de Lampong uit Indonesië, Sarawak uit Maleisië, en Tellicherry peper uit India. F

Witte peper:

Voor witte peper wordt de bijna rijpe peperbes geweekt in water tot het vruchtvlees losgeweekt is. Het zaad dat over blijft wordt gedroogd. Witte peperkorrels smaken iets minder pittig dan zwarte peper. Bekende variëteiten zijn Sarawak uit Maleisië, Muntok uit Indonesië en Penja uit Cameroen.

Groene peper:

Dit zijn ook de onrijpe peperkorrels die gedroogd of gevriesdroogd worden. Je kunt ze gedroogd gebruiken, maar ze worden ook wel ingelegd in zuur. De smaak is kruidig en minder pittig dan zwarte en witte peperkorrels. Ze worden dan ook wel heel gebruikt in bijvoorbeeld groene pepersaus.

Rode peper:

Voor rode peper worden de bessen pas geplukt als ze rijp zijn en dan gedroogd. Rode peper heeft een wat citrusachtige smaak en is daarom geschikt voor het op smaak brengen van bijvoorbeeld visgerechten. Rode peperkorrels zijn ook wel bekend als Pondercherry peper. Rode peper is zeer zeldzaam en wordt vaak verward met roze peper (zie hieronder).

Roze peper:

Roze peperkorrels zijn niet afkomstig van de peperplant en zijn dus eigenlijk geen echte peper. Het zijn de koraalrode bessen van Schinus terebinthifolius, een heester uit Zuid-Amerika. De bessen worden geplukt als ze nog groen zijn en gedroogd. Ze smaken zoet, aromatisch en een beetje pittig. In de pepermengels waarin zwarte, witte, groene en rode korrels gemengd zijn, zijn de rode korrels eigenlijk roze korrels.
bamibal
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zitten nuance verschillen in , dat is alles. Fabrikanten hebben er een mooie draai aan gegeven door het indien gemengs ook nog eens 4 seizoenen pepers te noemen
De keuringsdienst van waarde heeft dit eens uitgezocht, maar dit blijkt onzin.
Verstegen specerijen kwam met het brlilliante antwoord dat het in 4 seizoenen gebruikt kon worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dw nuance zit hem hoofdzakelijk in de sterkte , dit is een nuance die goed te onderscheiden is