Mijn botercreme schift! Hoe kan ik dat nog verbeteren?

Ik ging cupcakes maken en ben nu bezig met de botercreme. Het is een 'swiss meringue buttercream' (met eiwit en boter) deze heb ik al vaker gemaakt en dat ging ook prima. Maar ik maak de smaak bramen, dus ik deed er bramen bij. Ik dacht al dat dat moeilijk zou mixen omdat het waterig is, maar het stond in het recept (en meerdere recepten) ik heb de bramen gekookt om wat water te verliezen en heb er zelfs nig twee gelatine blaadjes ingedaan. Ik deed eerst een schepje, ging goed. Maar toen ik er meer in deed, ging het schiften. Het smaakt prima, maar de "textuur" is bobbelig en nattig. Ik vind het zo jammer want nu ziet het er lelijk uit... is er iets waarmee ik het kan redden? Of iets wat als een soort emulgator werkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

Schiften ontstaat wanneer alle ingrediënten niet dezelfde temperatuur hebben. Als de basis al op temperatuur is gekomen en je doet er koude boter bij, dan schiet alles in de schift, dat staat vast! De ingrediënten werken dan niet samen. Het eiwit en de suiker zijn al een eenheid geworden door het warm waterbad en die willen niet ineens de koude boter erbij hebben.
Enfin, dit zal je wel weten omdat gewone meringuecrème je wel altijd lukt. Wanneer je echter gepureerd en gezeefd fruit toevoegt, kan het vocht ook voor schiften in de crème zorgen. Je moet er dan voor zorgen dat het fruit, gepureerd én gezeefd, er in kleine beetjes aan toegevoegd wordt, zodat ze langzaam aan elkaar kunnen wennen. Voeg eerst een klein beetje toe en dan langzaam meer, omdat dit nieuwe ingrediënt nu eenmaal een andere structuur en samenstelling geeft.

Botercrème die eenmaal geschift is, moet je dus weer op dezelfde temperatuur krijgen.
Hiervoor zet je de crème in een schaal warm water en verwarm de crème zo op deze manier. Zet de mixer erin en mix totdat alles dezelfde temperatuur heeft, terwijl de kom in het warme water staat. Vaak krijg je dan weer vanzelf een gladde crème.
Heb je veel crème gemaakt, dan gaat het niet zo gemakkelijk en verdeel het dan in kleine hoeveelheden, die je dan opnieuw mixt. Misschien kan je hem zo nog redden, ik hoop dat het antwoord niet te laat komt!
In elk geval weet je het voor de volgende keer; zorg dat alles op dezelfde temperatuur is en voeg fruit of een andere natte vulling in kleine gedeeltes toe.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie wel, kwam iets te laat inderdaad maar na heeeel lang mixen en een nacht in de koelkast (zou dat ook werken om het op dezelfde temperatuur te laten komrn net als opwarmen?) werd het ietsje beter dus heb ik het maar gewoon in de spuitzak gedaan en ze zien er toch redelijk degelijk uit :) maar ik zal de tips zeker onthouden voor volgende keer!

Andere antwoorden (2)

Jou probleem is dat water en vet niet mengen en dus zal je boter crème schiften.
Om zodanig veel water kwijt te raken dat je alleen de suikers en smaakstoffen van je bramen over houd moet je die wel vrij lang koken en daarna zeven om de brokjes kwijt te raken want die gaan anders ook zorgen voor een niet zo mooi gespikkeld effect.
Als je echt de smaak van bramen in je crème wil kan je beter een essence toevoegen en wat kleurstof zo zal je crème niet schiften.
Sorry maar dat is de simpelste oplossing voor jou probleem.
In ieder geval smakelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mijn neef die brood- en banketbakker is heb ik gehoord dat zij dit soort problemen oplossen met gepasteuriseerd ei.