Hoe maak je slagroom met een slagroompak van friesche vlag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.1K

Het beste antwoord

Zorg altijd dat alles koud is, de room, zelfs als hij zg. houdbaar in een pak zit, voor gebruik in de koelkast koud laten worden, evenals de kom waarin je hem klopt.
Pas als je wilt gaan kloppen eruit halen.
Doe de slagroom met suiker naar smaak samen in de kom.
Zelf doe ik er altijd een zakje vanillesuiker in, want ik houd niet van die zoete slagroom. Klop nu met de mixer of keukenmachine met speciale garde/kom op hoge snelheid tot de room stijf is. Stop af en toe als de room stijf wordt en controleer of hij al goed is. Als de slagroom stevige pieken achterlaat als je de garde eruit trekt is hij klaar.
Klop dan niet door, anders heb je (zoete) boter en dat is niet terug te draaien.
Gebeurt dit per ongeluk toch, gooi het dan niet weg, maar gebruik het voor gebak, poffertjes, rijstebrij enz.

Blijft de slagroom toch dun, dan is hij te warm geworden.
Zet dan even terug in de koelkast en laat hem weer goed koud worden.Je kan dan weer verder kloppen of hem gebruiken zoals hij is, hij stijft nl. door de kou misschien nog genoeg op.
Vraagt het recept om een kleur/smaak toe te voegen, doe dit dan niet samen met de vloeibare room in de kom, maar klop de rom eerst bijna volledig stijf en voeg dit pas op het laatst eraan toe.

Als slagroom lang stijf moet blijven, kan je tijdens het kloppen een zakje 'slagroom fix' toevoegen. Dit zorgt ervoor dat niet alleen de slagroom langer stijf blijft, maar dat ook taarten niet zo snel week worden.Wanneer je hem dan met een kartelmond op de spuitzak spuit, worden de hoeken ook scherper en ziet de garnering er ook mooier uit. Dit zijn zakjes van dr Oetker en liggen bij de bakspullen in de winkel.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doe de slagroom in een goed ontvette (dus schone) maatbeker of beslagkom en klop met de mixer of met de hand tot het stevig wordt. Doe er dan suiker naar smaak bij, en klop nog even door.

Het hangt een beetje van je eigen voorkeur af of je hele stevige slagroom wilt of iets vloeibaardere, maar klop vooral niet te lang door, anders gaat je slagroom schiften en krijg je boter. Als de slagroom in de kom blijft hangen als je de kom op z'n kop houdt, is hij op z'n stijfst. Nog langer doorkloppen levert vieze derrie op.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vieze derrie??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is een leuk scheikundeproefje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik mijn slagroom te lang klop slaat die om en word t dun
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk moet je slagroom nooit kloppen in een plastic kom waarin je ook beslag hebt gemaakt. Gebruik een plastic kom alleen voor slagroom, of gebruik een metalen kom, nog beter, dan kan je het zelfs stijf kloppen met een garde. Veel beter dan met een electrische klopper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vetresten maken het erg lastig om de slagroom stijf te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vetresten zijn eigenlijk niet te verwijderen van plastic beslagkommen. Vandaar. Plusje voor je antwoord trouwens, waarom de min snap ik niet. Misschien vanwege de opmerking over de derrie. Maar je krijgt inderdaad klontjes en een deel wordt dun (scheiding van eiwitten en water).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgorde is ook goed: eerst kloppen, dán suiker.
amc
13 jaar geleden
Ben ik niet met je eens. mijn ervaring is dat je de slagroom het best samen met de suiker in een kom doet en dan mixt. Zo proef je geen korreltjes suiker meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je ook kleiner suikerkorrels kunnen nemen zoals in basterdsuiker. Voor de structuur (luchtig kunnen kloppen) is het beter om de suiker later toe te voegen. Het is niet zo dat het anders niet lukt en wat betreft de smaak kan ik me er iets bij voorstellen. Bron: Harold McGee: Wetenschappelijke kijk over koken in zijn boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het juist lekker als de slagroom een beetje kraakt omdat je de suikerkorreltjes nog tussen je tanden krijgt.
Je hebt de verse slagroom (in bekertjes in de koeling) en je hebt de houdbare slagroom (in pakjes bij de houdbare melk)

In beide gevallen gaat het erom dat ze goed koud zijn.
Doe de slagroom in een kom en klop met een garde of mixer tot het iets begint in te dikken. Doe er een beetje suiker bij en klop vervolgens door. Even proeven of de suiker voldoende is anders meer toevoegen.

Daarna net zo lang kloppen tot de gewenste dikte is bereikt. Maar let op!!! Wanneer je te lang doorklopt dan gaat het vet zich van het vocht scheiden en krijg je roomboter met wat vocht.

Stop op hem moment dat je de kom op de kop kunt houden zonder dat de slagroom eruit valt. De grens is als de slagroom begint te 'barsten'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef (gewone) slagroom - die na aankoop (zonder koelbox) vervoerd is - thuis in de koelkast enkele uren de tijd om weer goed koud te worden voordat de slagroom geklopt wordt.

Leg ook houdbare slagroom - enkele uren (of nog beter een dag) voor het kloppen - in de koelkast

Zo lukt het:

Laat de slagroom tot het moment van kloppen in de koelkast.

Gebruik een koude kom om de slagroom in te kloppen (zet de kom zonodig tijdig op een koude plek - als er plaats is in de koelkast).

Klop de slagroom zo snel mogelijk (dan blijft het vet in de room koud en vormt het een stevig netwerk voor de lucht in de slagroom).

Kloppen:

Doe de slagroom met suiker naar smaak in een kom (richtlijn 1 - 2 eetlepels suiker per deciliter (=100 gram) slagroom)*.

Klop met een slagroomklopper, handmixer of een keukenmachine (gebruik de dunne garde) op hoge snelheid - tot de slagroom stijf is.

Tip: Stop af en toe even als de slagroom dik wordt en controleer even of hij al goed is: Als de slagroom stevige pieken vormt als de garde omhoog getrokken wordt is de slagroom klaar.

Let op: Klop niet door als de slagroom stijf genoeg is, want dan ontstaat er (zoete) boter en dat is niet terug te draaien.

Tip:

Half (of bijna) stijfgeklopte slagroom die tijdens het kloppen niet dikker of zelfs weer dunner wordt is tijdens het kloppen te warm geworden.

Verder kloppen heeft geen zin, de slagroom wordt alleen maar warmer en dunner.

Oplossing: De kom met slagroom in de koelkast zetten en weer goed koud laten worden en later verder kloppen of de slagroom gebruiken zoals die is.

en geen plastick beslagkom gebruiken

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=9B8xBFIunDY
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pleur de inhoud in een kom, gooi er een schep suiker bij, en mix met een garde in de hoogste stand totdat de slagroom de gewenste dikte heeft. Klaar.