Vaak gehoord: erwtensoep smaakt de 2e dag altijd beter.

Wat vinden jullie daarvan en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Wij vinden in ieder geval van wel.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat de smaak van alle ingredienten dan goed gemengd is.
Inderdaad, de tweede dag is ie veeeeeeeeeeeeeeeeel lekkerderrer.
Maar hoe kom je in hemelsnaam bij erwtensoep met dit weer?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik wel met jullie eens, maar ik merk dat ik nu meer zin in salades heb dan erwtensoep.
Maar als het morgen weer regend komen we graag met z'n vijfen bij jullie eten. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen waarom je in de zomer ineens geen snert zou moeten eten. Laat de suffe tradities voor wat ze zijn en maak gewoon het voedsel dat je lekker vind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg helemaal niet dat je het niet moet eten, mijn hoofd staat er niet naar als het zo'n fantastisch weer is, sterker nog ik heb mij en de mijnen al uitgenodigd bij Coby en John. Als het binnenkort weer regent gaan we daar lekker snert eten.

Andere antwoorden (8)

Vind ik ook, de erwtensoep is dan wat dikker, misschien komt het daardoor? Dat het wat gestold is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het hier roerend mee eens! Ik denk dat het lekkerder is omdat de smaken nog beter in de soep zijn getrokken.

Op internet vond ik ook nog dat: "Algemeen bekend is dat erwtensoep de volgende dag nog lekkerder smaakt. De tweede dag werd de soep "snert" genoemd... ".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
erwtensoep is 2e dag ook dikker merk ik wel eens, misschien dat dat bijdraagt aan de smaak. Ik weet dat er in erwten een stofje zit dat guaridine heet. Guaridine is een zetmeel-achtige die de soep dikker maakt, naarmate je lange kook lost er meer van deze guaridine op en wordt de soep ook dikker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle ingredienten hebben dan tijd gehad om hun eigen specifieke smaak aan de soep af te geven, ook is het vlees vaak malser en vindt je geen hele/halve erwten meer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk smaakt erwtensoep de tweede dag lekkerder.
Alle ingredienten hebben hun volle smaak afgegeven en dat gebeurt gedurende de rustperiode.Het is niet alleen het geval bij "snert", maar bij veel andere gerechten zo.
Neem een goede Gulashsoep,een stamppot,een Quiche of
Hachee,al dit soort gerechten smaken na een dag rusten
beter om dat dan de smaak van de verschillende ingredienten beter doorgetrokken is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zeggen ze van Hutsepot ook en van een Ministrone en van een couscous. Omdat de groenten langer hebben kunne marineren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens, overigens geldt dit voor meer gerechten zoals stoofpotten. De smaken van alle ingrediënten zijn nog beter ingetrokken en geven de tweede of zelfs derde dag een veel vollere smaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Coby&John;

Ik lust absoluut geen snert, maar heb wel dezelfde ervaring met andere zelfgemaakte soepen. Die maak ik dan ook altijd op de avond voordat ik die wil eten.