Als ik vanavond gehaktballetjes maak en in de koelkast bewaar, zijn die morgenavond dan nog vers genoeg?

Ik kook af en toe een zeer grote hoeveelheid spaghettisaus. Daar gaat vlot drie kilo gehakt in, verwerkt tot gehakballetjes de grootte van een grote knikker (een "bolleket" :) ), goed voor een 15-tal porties voor één persoon.

Nu hebben wij een zoontje van 4 en mijn vrouw gaat werken in de late ploeg, dus ben ik 's avonds vaak alleen. Het duurt ongeveer 3 uur om de saus van begin tot einde af te werken. Lukt me niet in één avond met mijn zoontje thuis.

Nu had ik gedacht om dat in twee avonden te doen:

-vanavond het vlees klaarmaken (mengen met vanalles, kruiden, spekblokjes, uitjes, peterselie hakken, enz, enz, balletjes rollen,... duurt al vlot anderhalf uur)
-en morgen dan de saus maken, gehaktballetjes klein beetje bakken in de pan en bij saus voegen (duurt ook al vlot anderhalf uur).

Ik vraag me af, als ik vanavond die balletjes al rol en bewaar in de koelkast op borden met daarover van die plastic "clingfolie" zodat er niet te veel lucht en zo bij kan, gaan die morgenavond dan nog "vers" zijn om te bakken en te verwerken in de saus of gaan die al helemaal droog zijn? Iemand een idee? Of is er iets "extra" dat ik kan doen om ze lekker "vers gerold" te houden?

Dank voor de info!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
6.1K
dudemeister
9 jaar geleden
Mij lijkt het makkelijkst als je alles klaar maakt als je ruim de tijd hebt
dan de saus in porties invriezen. Pak wat je nodig hebt al je bv de pasta kookt. Kruiden zijn dan lekker ingetrokken en het zal alleen maar smakelijker zijn.

Antwoorden (2)

ja hoor, dat kan. Sterker nog, sommige kruiden kunnen beter hun smaak afgeven als je ze een dagje laat trekken. Let wel op dat je alle ingrediënten schoon en koel verwerkt. Voorkom kruisbesmetting door schoon keukengerei te gebruiken. Hou met name het gehakt niet te lang buiten de koelkast. Als je alles goed afgedekt in de koelkast bewaard en morgen goed verhit, blijven de smaken behouden en is de kans op bederf minimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, gelijk in de koelkast.
Het 'vers' bewaren van de balletjes. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Wij spreken hier nog steeds over Tupperware, bedoelen dan een plastic bakje met deksel te sluiten van welk merk dan ook [te koop bij de Hema en/of de Blokker bijv.] die prima voldoen aan jouw vraag.
Natuurlijk kun je ook plastic folie gebruiken, maar in zo'n bakje is naar mijn ervaring handiger en bovendien minder duur, deze bakjes zijn af te wassen en de folie moet je steeds kopen en na gebruik weggooien.

Wat je zou kunnen doen om tijd te besparen is bijvoorbeeld de gehaktballetjes iets groter te rollen "maatje golfbal".

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag! Dank voor het antwoord! Balletjes groter rollen? Ha nee! Het formaat "bolleket" maakt ze nu net zo lekker, dat is al jaren mijn "handelsmerk" als het op spaghettisaus aankomt :-) Ik leg ze nu op borden met clingfolie, maar dat zijn dan al vlot 10 borden (ja, alles is in grote hoeveelheden als ik kook)... Ik heb ook massa's tupperware stijl dozen (van de Hema), maar als ik die balletjes daar in laagjes in leg, gaan ze toch aan mekaar plakken tegen de avond erna??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou ik ze zeker deze maat houden, je "handelsmerk" moet je natuurlijk niet veranderen :-)) Ze hoeven niet aan elkaar te plakken, maar dan nog, je maakt de volgende avond de saus en roert dan regelmatig met een houten of melamine lange lepel [voorzichtig] door de pan om de balletjes te keren en de saus goed te mengen, daarna laat je het op laag vuur en een "vlamverdeler" ["plaatje"] op het vuur staan, zodat de kruiden goed er in kunnen trekken... Zou je dat niet doen, dan krijgen ze inderdaad de kans om aan elkaar te [blijven?] plakken.
Roeren doe je voor de smaak [de kruiden goed verdelen] en de balletjes die van alle kanten en door en door moeten garen. Hoop dat het zo lukt!?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de balletjes nou in grote tupperware bewaard met een stukje clingfolie tussen de laagjes vlees. Dan blijft er niets plakken. Voor de rest: gefeliciteerd, het klinkt erg lekker en zeker in grote hoeveelheden saus kunnen de smaken lekker doortrekken! Volgens mij als je lekker schoon en koel werkt kan er niets mis gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Peter 2015, bij jou heeft dus een bolleket ook het formaat van een "dikke knikker" ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, de hoofdvraag was toch, hoe te bewaren in de koelkast.