hoe kan ik brusselse wafel beslag met gist bewaren?

hoi, als ik het wafel beslag met gist wil bewaren gedurende de dag of tot de volgende dag. Bv, ik maak het beslag maar wil de helft daarvan bewaren tot de volgende dag. Kan dat? Hoe doe ik dat?
Het beslag is met opgeklopt eiwit, boter, melk, eieren en gist.

gr en bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
14.2K

Antwoorden (2)

Het deeg voor wafels kan je maximum 2 dagen bewaren in de koelkast. Zorg wel dat dit goed afgesloten is.
fremar
9 jaar geleden
Een beslag met gist kan je niet bewaren.
De reden hiervoor is dat gist een levend organisme is. De gistcellen in je beslag zullen ofwel het loodje leggen ofwel zich zodanig gaan vermeerderen dat je een gistcultuur maakt. In ieder geval komt het niet goed en zal je geen mooie rijzende wafels hebben op het eind. Niet alleen dat maar het zal de smaak ook niet ten goede komen.
Een tweede punt waarom het niet gaat lukken is het opgeklopt eiwit. Dit eiwit gaat terug vloeibaar worden en wederom is de beoogde verhouding in je beslag niet meet zoals het hoort.
Wat ook kan gebeuren is dat je deeg gaat verzuren doordat er melk en boter inzit.
Dus als je al het voorgaande in acht neemt en als je een beslag wil maken om te bewaren moet je een beslag zonder gist maken. Je maakt dan een beslag met een ander rijsmiddel zoals bijvoorbeeld natriumbicarbonaat of bakpoeder of dergelijke. Deze dingen maken ook dat de kans op verzuring kleiner doordat die dit tegengaan.
In ieder geval succes met je wafels en smakelijk.